Bisnes

Audi Setia Alam Ditutup Sementara Atau Selama-Lamanya?

Adakah Audi akan pencen dari Malaysia secara perlahan atau tidak dengan berita tentang Audi Setia Alam ini?

Apabila Audi Setia Alam dibuka dengan meriah dulu, ia merupakan kedai jualan rasmi Audi kesembilan di Malaysia dan yang pertama dari Rimau International. Bangunan mengagumkan ini yang merupakan pusat 4S Audi Setia Alam dan merupakan lokasi 4 tingkat mercu tanda, menyambut pemandu yang memasuki kawasan kejiranan mewah Setia Alam.

Sebelum Audi Setia Alam dibuka, Audi Centre Glenmarie merupakan bilik pameran dan perkhidmatan Audi terbesar di Malaysia dan apabila kemudahan ini dibuka serta-merta ia merupakan pengedar Audi terbesar di Malaysia, terletak di atas kawasan tanah lebih 100,000 kaki persegi, menampilkan lantai bilik pameran dengan kapasiti meletak sehingga 12 kereta baharu, 8 kereta tambahan di Audi dan bahagian tambah yang diluluskan yang membawa kenderaan Audi terpakai dari semua segmen.

Kemudahan yang mengagumkan ini juga menyediakan selepas jualan berkualiti untuk pelanggannya dengan sejumlah 20 ruang perkhidmatan, serta kawasan penerimaan tetamu premium dan lounge. Sejumlah besar pelaburan digunakan untuk memastikan pusat servis itu dilengkapi sepenuhnya dengan peralatan dan alatan terkini daripada Audi AG, serta latihan teknikal yang diperlukan untuk kakitangan bagi menjamin kepuasan pelanggan daripada pasukan yang terlatih.

Kini, kami melihat pengumuman ini dikongsi dengan kami daripada beberapa pemilik Audi Malaysia yang bimbang jenama kereta kegemaran mereka mungkin perlahan-lahan akan bersara dari Malaysia kerana jualan yang lebih rendah dalam beberapa tahun kebelakangan ini (kami telah melaporkan perkara ini sebelum ini dan ia disebabkan kekurangan pelaburan penjenamaan daripada pejabat Audi serantau di Singapura).

Malah ketibaan Audi Q5 Sportback baru-baru ini pada harga RM404,878 dan Audi Q2 Facelift pada harga RM228,526 adalah acara dalam senyap senyap tanpa pelancaran media dan penjenamaan dilakukan di Malaysia.

Audi Singapura tidak memberi Malaysia sebarang usaha dan ini mungkin sebab Audi Setia Alam …?

Sedikit sejarah, dari 2015 hingga Jun 2018, pejabat Audi Malaysia dengan pasukan yang kuat telah bersedia untuk memberi Mercedes-Benz Malaysia dan BMW Malaysia pertarungan sengit. Ia hanya berjaya menaikkan angka jualan sedikit.

BMW dan Mercedes telah melabur banyak tahun sebelumnya dalam pemasangan tempatan dan mempunyai rangkaian pengedar yang lebih kukuh di seluruh negara dan oleh itu jualan tahun ke tahun mereka terus meningkat manakala bilangan jualan Audi di Malaysia mengalami penurunan tahun demi tahun yang perlahan.

Walau bagaimanapun, dengan rangkaian kenderaan yang diimport sepenuhnya berbanding rangkaian kenderaan pemasangan tempatan yang kukuh daripada Mercedes-Benz dan BMW, Audi Malaysia tidak pernah dapat mencabar apabila ia berkaitan dengan harga jualan. Walaupun merupakan kenderaan yang dibina dengan baik dan direka bentuk dengan baik, barisan Audi dihargakan luar daripada segmennya, daripada Audi A3 ke Audi Q8.

Sementara itu, selama bertahun-tahun, pemegang Approved Permit kereta terpakai menikmati bayaran duti import yang lebih rendah teruja untuk menyediakan pencinta Audi Malaysia dengan rangkaian kereta sport model RS yang dialu-alukan bengkel swasta untuk jualan selepas jualan dan penyelenggaraan.

Kami pasti pasaran yang kereta terpakai di Malaysia menjual lebih daripada 1,000 unit setahun (kenderaan import baharu rasmi Audi Malaysia hanya mendapat kira-kira 200 hingga 250 pelanggan setahun) dan inilah jumlah yang Audi Malaysia boleh jual jika mereka memulakan pemasangan tempatan .

Previous post

Model Audi RS3 Sedan 2023 Menyampaikan Lebih Keagresifan

Next post

Tempahan Hyundai IONIQ 5 EV Melonjak Melepasi 400 Unit Di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *