Bisnes

Jualan Land Rover Defender Sedunia Macam Goreng Pisang Panas

Defender baharu ini telah memecah semua rekod jualan untuk menjadi yang paling berjaya.

Kejayaan jualan Land Rover Defender di seluruh dunia telah disahkan. Yang semua baharu ini sudah memuncak carta jualan Jaguar Land Rover (JLR) sejak ia dilancarkan dan walaupun dengan Covid-19 yang menjejaskan ekonomi di seluruh dunia dan juga Malaysia, permintaannya telah mengatasi bekalannya.

Malah, Land Rover Defender baharu ini pada masa ini adalah model kedua terlaris syarikat di seluruh dunia, hanya sedikit di belakang Range Rover Evoque 2020.

Angka jualan JLR menunjukkan 17,194 Defender banyak diserahkan kepada pelanggan pada suku 2 2021, iaitu hanya kurang 400 unit daripada 17,622 unit Range Rover Evoque.

Bagi JLR, papan nama ikonik yang dilahirkan semula ini berada tepat pada sasaran untuk menjadi kenderaan terlaris syarikat yang memintas Range Rover Evoque menjelang akhir tahun ini.

Defender baharu ini juga merupakan satu-satunya produk JLR yang meningkatkan jualannya sepanjang dua suku terakhir iaitu pada masa di mana jumlah volum jualan JLR terjejas dengan Covid-19.

Jelas sekali ini disebabkan oleh kekurangan semikonduktor global yang berterusan yang menjejaskan hampir semua pengeluar kereta di seluruh dunia.

Seni bina ‘D7x’ kejuruteraan khas Land Rover baharu berasaskan binaan monokok aluminium ringan untuk mencipta struktur badan paling tegar yang pernah dihasilkan Land Rover. Ia tiga kali lebih keras daripada reka bentuk badan pada bingkai tradisional, menyediakan asas yang ideal untuk penggantungan bebas sepenuhnya.

Semasa ujian pembangunan, model prototaip telah menempuh ratusan ribu batu merentasi beberapa persekitaran yang paling teruk di muka bumi, daripada suhu 50 darjah Celsius di padang pasir dan sejuk sub 40 darjah Celsius Artik hingga ketinggian melebihi 10,000 kaki di pergunungan Rocky di Colorado.

Defender ini benar-benar mampu melakukan perkara yang hebat dan titik pemulihan hadapan dan belakang masing-masing boleh menahan sehingga 10 dan 9 tan tarikan. Semasa program pembangunan globalnya, jurutera Land Rover dapat melengkapkan pengembaraan ikonik di Moab, Utah, buat kali pertama, termasuk trail Hell’s Revenge, Poison Spider dan Steel Bender.

Lebih dekat dengan rumah, Defender memenuhi piawaian ketahanan jenama Land Rover yang paling sukar semasa ujian di ibu pejabat reka bentuk dan kejuruteraan global di Gaydon. Sebagai sebahagian daripada ujian ekstrem ini, Defender dapat bertahan curb strikes 7.9 inci (200mm) berulang kali pada kelajuan 25mph (40km/j).

fasilitet

Ini mungkin sebab kenapa Defender baharu ini telah memenangi begitu banyak anugerah global termasuk MotorTrend 2021 SUV of the Year yang diterimanya pada Oktober 2020, mengatasi 28 SUV baharu yang lain dari seluruh dunia.

Land Rover Defender boleh didapati di Malaysia dengan pilihan 2 powertrain:

  • 2.0L turbocharged straight 4 petrol engine dengan 300PS untuk hanya RM798,800.
  • 3.0L turbocharged straight 6 petrol engine + hybrid system ringgan dengan 400PS untuk hanya RM998,800.

Previous post

Ferrari Roma Talaan Novitec Lebih Bergaya Dan Berkuasa

Next post

Hyundai Grandeur 1986 Reimagined Sebagai EV Retro-Futuristik 1980-an

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *