Berita Auto

Jaguar Lancar F-Type V8 Edisi Terhad Khusus Sebagai Penghujung Era

Edisi ZP F-Type melambangkan babak baru dalam sejarah legenda automotif British.

Sejarah Motor XK Jaguar dan Pengaruhnya

Dari tahun 1940-an hingga 1990-an, Jaguar telah membangun reputasi mereka melalui enjin yang begitu maju pada masanya sehingga mereka berjaya menjual variasinya untuk jangka masa yang lama. Motor ini telah dimasukkan ke dalam pelbagai jenis kenderaan termasuklah kereta sukan pertama Jaguar, yang dinamakan berdasarkan motor yang menggerakkannya. Motor XK ini telah menjadi tulang belakang bagi hampir semua model legenda Jaguar, termasuklah E-type.

Jaguar-F-Type-ZP-Edition-6 6.0

Babak Akhir Mesin Pembakaran Dalam (ICE)

Sekarang, industri automotif sedang menuju ke penghujung era mesin pembakaran dalam. Dalam menandakan peralihan ini, Jaguar memutuskan untuk merayakan barisan kereta sukan berkuasa ICE mereka dengan melancarkan dua model F-Type yang dikuasakan oleh enjin V8, yang diilhamkan oleh kereta lumba E-Type bersejarah.

Jaguar-F-Type-ZP-Edition-10 4.0

Jaguar F-Type Edisi ZP: Kehidupan Setelah E-type

Kereta-kereta sukan bermotor petrol ini diberi nama “Jaguar F-Type ZP Edition”, dengan hanya 150 unit yang akan dikeluarkan. Semuanya dilengkapi dengan enjin V8 5.0L berturbo dengan kuasa 575hp dan tork 700Nm. Spesifikasi ini serupa dengan model F-Type spesifikasi tertinggi yang sedia ada, namun keunikan sebenarnya terletak pada personalisasi visual oleh SV Bespoke.

Jaguar-F-Type-ZP-Edition-8 5.0

Ada dua skema warna F-Type ZP Edition yang tersedia, yang keduanya diilhamkan oleh kereta lumba “Project ZP” E-Type yang pertama kali menang perlumbaan. Satu memaparkan cat kilat Oulton Blue dengan hiasan kulit duotone Mars Red dan Ebony, manakala yang lain disiapkan dengan cat kilat Crystal Grey dan hiasan kulit duotone Navy Blue dan Ebony.

Jaguar-F-Type-ZP-Edition-9 3.0

Keunikan Edisi Terhad F-Type

Pada kedua-dua model ini, terdapat roundel perlumbaan berwarna putih kilat yang dilukis tangan pada pintu serta bingkai gril putih kilat. Selain itu, juga terdapat roda aloi 20 inci Gloss Black Diamond Turned, aksen luaran dan kaliper brek, serta branding “F-Type ZP Edition” pada fender.

Warna cat luaran ini adalah kali pertama ditawarkan pada F-Type dan telah direka khas untuk padan dengan tujuh pasang kereta E-Type Project ZP yang dicipta oleh Jaguar Classic.

Bagi bahagian dalaman, terdapat corak kerusi yang unik, pelat pijakan dan papan pemuka Gloss Black, serta plak komisi SV Bespoke “One of 150”.

Terus-Terang

Dalam perjalanan sejarah automotif, setiap era membawa perubahan dan evolusi. Bagi kami, inisiatif Jaguar melalui pelancaran F-Type Edisi ZP ini bukan sahaja menandakan tamatnya satu era, tetapi juga menyambut era baru yang penuh dengan inovasi dan kemajuan teknologi. Walaupun kita mungkin merindui bunyi dan getaran mesin pembakaran dalaman, kita juga menantikan masa depan yang lebih mampan dan berinovasi dalam dunia automotif.

Jaguar-F-Type-ZP-Edition-1 2.0
Previous post

Elon Musk Potong Harga Fisker Ocean Spesifikasi Tertinggi Sebanyak RM35,879

Next post

Patutkah PROTON Memilih Rekaan Saharudin Untuk Projek Pemulihan EXORA?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *