Berita Auto

E-Type UK Restomod Series 3 E-Type Dihargakan RM1.9 Juta

Ini adalah restomod terbaharu dari syarikat Britain yang fungsinya hanya untuk mod Jag E-Type.

Sementara Jaguar E-Type baru-baru ini merayakan tahun ke-60nya, ia secara meluas dianggap sebagai antara kereta paling ikonik yang pernah dibuat, namun iterasi Series 3 kucing besar legenda ini biasanya dianggap oleh ramai sebagai black sheep keturunannya.

Ini semua berpunca dari kenyataan bahawa walaupun pengenalan V12 di bawah hudnya yang panjang, ia juga merupakan masa ketika Jag memperoleh beberapa tambahan estetik yang dipersoalkan (untuk melepasi peraturan kemalangan Amerika) yang sedikit merosakkan siluetnya. Dengan hanya varian coupe 2 + 2 atau konvertibel, banyak pengkritik pada masa itu melihat Series 3 E-Type telah kehilangan beberapa kilauan kereta sport berbanding rakan asalnya yang sangat dihormati.

E-Type-UK-Restomod-Series-3-rear-badge-2.0

Namun, lama kelamaan semakin ramai peminat mula menghargai ciri cruiser yang selesa yang ditawarkan Series 3 E-Type ini. Harga kereta sport Jaguar yang melambung ini secara amnya juga telah meningkatkan daya tarikan generasi kurang digemari ini, dengan semakin banyak pakar pada masa ini mengalihkan perhatian mereka semula kepada klasik dengan harga yang semakin naik ini.

Sebenarnya ia lebih masuk akal untuk membeli klasik yang dibaikpulih seperti ini dan bukannya pengeluar kereta butik yang membina kereta yang kelihatan klasik sebagai ‘homage’!

Dan pakar yang paling produktif untuk diperhatikan dengan kucing besar yang tidak disukai ini adalah bengkel pemulihan E-Type yang berpusat di Kent dengan nama E-Type UK. Syarikat yang kebetulan juga baru-baru ini melancarkan restomod Series 3 yang menakjubkan, di bawah jenama ‘Unleashed’ yang baru dilancarkan.

Bermula dengan degupan E-Type Unleashed pertama yang dihasilkan pertama kali, Jag hitam khas ini masih mengekalkan V12 yang sama seperti ketika ia keluar dari Coventry pada awal tahun 70-an. Walaupun peningkatan mekanikal yang ketara sekarang bermaksud bahawa ia mempunyai kuasa yang jauh lebih besar, dengan output kuasa yang dituntut lebih dari 400hp menjadi lonjakan yang terbaik dari 275hp yang asal.

Ia termasuk sistem suntikan bahan bakar khas yang menggantikan persediaan quad-carb yang asal, serta manifold ekzos keluli tahan karat bersalut seramik 12 cabang baharu yang dilengkapi dengan tip fantail ikoniknya. Sebilangan besar kekuatan kuasa mungkin disebabkan oleh V12 yang telah meningkat dalam kapasiti sepanjang proses restomod, dari 5.3 liter yang asli kepada 6.1 liter sekarang dengan rebore yang dibuat.

Transmisi manual 5-kelajuan baharu dan flywheel ringan dipasang untuk memanfaatkan enjin perlumbaan V12 yang hebat ini. Radiator aluminium aliran tinggi, penyejuk minyak baharu dan kipas penyejuk yang dikawal oleh ECU mengawal masalah kebolehpercayaan yang berkaitan dengan pemanasan.

Restomod E-Type UK ini memperoleh casis yang dioverhauled, fully adjustable shock absorbers, polyurethane suspension bushings, dan uprated anti-roll bars. Sistem brek juga ditingkatkan, dengan four pot caliper clamping larger vented disks yang bersembunyi di belakang roda wire 16 inci yang diperbesar.

Penampilan keseluruhan E-Type Unleashed Series 3 juga telah diubah secara halus untuk penampilan moden yang lebih bersih. Bumper depan dan belakang wraparound yang lebih ramping misalnya telah menggantikan unit besar yang pada awalnya dipasang dari kilang, sementara gril depan dan lampu depan LED yang direka bentuk semula memberikan wajah yang lebih segar.

Melangkah ke dalam, sebilangan besar keselesaan moden turut memasuki kabin bertrim kulit ini. Ia termasuk penambahan butang push start, tempat duduk dan windscreen heated, serta sistem suara moden dengan penyambungan bluetooth, penyaman udara, dan alat pengukur lampu latar LED yang terletak di dalam papan pemuka hitam dengan jahitan kontras kuning.

E-Type UK turut menawarkan calon pembeli pilihan untuk menyesuaikan bahagian dalam (dan luaran) Series Unleashed mereka ini untuk memenuhi selera pelanggan. Pelanggan bagaimanapun harus mengeluarkan sejumlah wang yang ya amat besar untuk kereta ini, kerana harga setiap ciptaan adalah sekitar £325,000 (RM1.9 juta), dan itu tidak termasuk kos Jag asal.

Walau bagaimanapun, kerana setiap E-Type Unleashed ini memerlukan masa kira-kira 4,000 jam untuk disiapkan, harga yang tinggi itu mungkin boleh dianggap berbaloi untuk restomod berkualiti tinggi ini. Padahal, mungkin ada yang menganggapnya murah, kerana restomod Jaguar mempunyai kecenderungan untuk dihargakan lebih (manyak lebih) daripada itu.

Previous post

Harley-Davidson Sportster S Diperkenalkan

Next post

Loji Mazda Hiroshima Dikuasakan Dengan Tenaga Suria

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *