Konsep / Lakaran / Intipan

Patutkah PROTON Memilih Rekaan Saharudin Untuk Projek Pemulihan EXORA?

Seorang pereka tempatan telah membangkitkan hasrat rakyat Malaysia terhadap generasi seterusnya Proton Exora.

Legasi Proton Exora dan Kebangkitannya

Proton Exora yang sangat popular dibersarakan selepas 14 tahun. Meskipun telah mengalami beberapa penambahbaikan pada Mei 2019, penjualannya tetap pesat kerana ia dianggap sebagai kenderaan keluarga yang seimbang dengan harga yang bersesuaian. Kemudian, pada awal 2021, terdapat khabar angin yang menyatakan bahawa rakan kongsi Proton, Geely, mungkin menggantikan EXORA dengan MPV saiz serupa mereka, Jiaji.

saharudin-exora-1.0

Geely Jiaji: Penantang Baru?

Dengan panjang 4,706 mm, lebar 1,909 mm dan tinggi 1,690 mm, Jiaji bukanlah MPV yang paling kecil. Sebenarnya, MPV dari China ini lebih besar dari segi semua ukuran berbanding Exora. Ciri menarik Jiaji termasuklah gril ‘expanding cosmos’, serta lampu LED ‘shooting star’. Keunikan lampu LED diteruskan dengan lampu belakang LED ‘layered’.

Bagi peminat teknologi, bahagian dalaman Jiaji menawarkan pelbagai ciri menarik termasuk skrin infotainment 12.3 inci, sunroof panoramik, paparan adaptif, pembatal bunyi aktif dan sistem penapisan udara AQS.

Walau bagaimanapun, kehadiran Jiaji nampaknya meredup dan beberapa minggu yang lalu, Exora akhirnya bersara setelah sebanyak 196,583 unit dihasilkan, mencatat rekod jualan tertinggi dalam segmen MPV C di Malaysia.

Perubahan dan Kehargaan Exora

Sejak dilancarkan, Proton Exora telah mengalami banyak kemaskini. Pada 2015, varian termurah, Standard MT dijual dengan harga RM56,888 dan harga tertinggi adalah RM88,998 untuk Exora Prime enam tempat duduk pada tahun 2011. Selepas beberapa facelift dan tiga set logo Proton yang berbeza, Proton Exora 2023 kini berharga antara RM62,800 dan RM69,800.

Impian Exora Masa Depan Oleh Saharudin

Beberapa hari selepas pengumuman persaraan Exora, seorang pereka Malaysia, Saharudin, memperkenalkan rekaan Exora masa depan di media sosial. Banyak pujian diterima dan ramai yang mengharapkan model tersebut menjadi realiti.

saharudin-exora-3.0

Terus-Terang

Dalam dunia yang semakin global, pereka tempatan seperti Saharudin menonjol sebagai batu loncatan inovasi dan inspirasi. Ini bukan sahaja kerana rekaannya yang futuristik, tetapi juga pemahaman mendalam tentang kehendak dan cita rasa masyarakat setempat. Contohnya, Exora merupakan kenderaan yang dikaitkan dengan kenangan dan pengalaman keluarga bagi banyak rakyat Malaysia. Apabila Saharudin mengaplikasikan sentuhan moden pada rekaan Exora, ia bukan sahaja mempertahankan naluri asal kenderaan tersebut, tetapi juga menyesuaikannya dengan trend dan teknologi semasa. Ini menunjukkan betapa pentingnya menghargai dan memanfaatkan kebolehan pereka kita dalam menentukan masa depan industri automotif negara.

Adakah masa depan Proton Exora bergantung kepada kebijaksanaan dan kreativiti seorang pereka tempatan ini? Kami percaya kebolehan dan bakat tempatan seperti Saharudin dapat membawa kejutan dan perubahan positif kepada industri automotif kita. Menjalin kerjasama antara PROTON dan bakat seperti Saharudin mungkin menjadi kunci untuk kebangkitan Proton Exora dan semestinya memberikan nafas baru kepada model ikonik ini.

Previous post

Jaguar Lancar F-Type V8 Edisi Terhad Khusus Sebagai Penghujung Era

Next post

Nissan Hyper Force: Inovasi Terbaru di Pameran Mobiliti Jepun 2023

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *