Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Hyundai Grandeur 1986 Reimagined Sebagai EV Retro-Futuristik 1980-an

Hyundai Grandeur dibina semula sebagai kendaraan elektrik

Pernah suatu ketika, tidak berapa lama dahulu, kereta Korea Selatan diketawakan. Pada tahun 1980-an dan 1990-an, terdapat beberapa jenama kereta Korea yang menawarkan alternatif kepada pilihan Jepun. Selain daripada Hyundai dan Kia yang dikenali, terdapat juga Daewoo dan Ssangyong. Tidak seperti kebanyakan barang koleksi Jepun, kereta sukan dan sedan utama, kereta Korea dari tahun 1980-an tidaklah begitu istimewa. Tanpa sejarah kereta yang diingini, nilai jenama tidak benar-benar meningkat. Jadi sebaliknya, pasukan Hyundai melakukan perkara yang berbeza sedikit.

Mereka meraikan masa lalu mereka, dengan memberikan kereta utama mereka dari tahun 1986 – Hyundai Grandeur (juga dikenali sebagai Azera)– rupa retro yang diubah suai dalam gaya IONIQ 5 mereka. Dengan semangat IONIQ 5, mereka juga telah membayangkan semula Grandeur sebagai kenderaan elektrik. Kereta itu akan dipamerkan di Hyundai Motorstudio Goyang dan kemudian dipindahkan ke Seoul Motorstudio.

Mereka memanggil produk ini “Heritage Series Grandeur”. Sesetengah daripada anda mungkin ingat kepada kereta Heritage Series yang lain, Hyundai PONY, yang telah ditunjukkan pada awal tahun ini.

Large-45673-HyundaiMotorShowcasesHeritageSeriesPONYasIconofDesignInnovation-2.0
Mod Hyundai Pony Retro-Futuristic

Grandeur yang diubah suai ini mempunyai cermin tepi yang dimodenkan, roda bertutop, pelapis tepi ditambah dan lampu depan dan lampu belakang LED gaya piksel dalam gaya reka bentuk IONIQ.

Hyundai-Grandeur-Heritage-Series-3.0

“Memandangkan pereka kami memikirkan masa depan, adalah penting untuk melihat kembali apa yang kami cipta pada masa lalu dan mencari inspirasi darinya,” kata Hak-soo Ha, Ketua Kumpulan Dalaman Pusat Reka Bentuk Hyundai. “Dengan Heritage Series Grandeur, pereka kami telah menafsirkan semula bahagian penting dalam sejarah Hyundai sebagai gabungan unik antara vintaj dan kontemporari yang mencerminkan kemungkinan tanpa had era EV kami.”

Dalaman Grandeur Direka Semula

Bahagian dalamnya telah disegarkan semula sepenuhnya. The Heritage Series Grandeur dibalut dengan baldu burgundy dan kulit Napa auburn (mereka mengejanya dengan cara ini dan bukannya Nappa).

Kabin mendapat beberapa pencahayaan berwarna gangsa yang dikatakan mengingatkan pencahayaan peralatan audio tahun 1980-an. Walau bagaimanapun, sistem audio itu sendiri mempunyai 18 pembesar suara dan direka oleh pereka bunyi Korea Selatan Guk-il Yu.

Ia mempunyai piano digital kecil yang boleh dimainkan apabila kereta diletakkan pada ‘Park’. Tempat letak tangan konsol tengah mempunyai petak pop-keluar untuk menyimpan barang berharga.

Dail dan butang telah dikeluarkan sepenuhnya dari bahagian dalam. Di tempat mereka ialah skrin sentuh ultra lebar. Walau bagaimanapun, gaya retro dikekalkan dengan stereng jejari tunggal dan pemilih gear yang diinspirasikan oleh pesawat jet.

Pancaran cahaya berwarna gangsa merentangi keseluruhan kabin, menembusi tiang-B dan memberikan rona mewah pada bahagian dalam. ‘Cermin infiniti’ memantulkan cahaya dan memberikan baris kedua perasaan ruang yang lebih luas.

Previous post

Jualan Land Rover Defender Sedunia Macam Goreng Pisang Panas

Next post

Volvo Cars Harus Prihatin Dengan Pelanggan Yang Terjejas Akibat Lockdown

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *