Cerita Auto

Apa Sudah Jadi Dengan Kia Stinger Sports Sedan

Terdapat begitu banyak gembar-gembur dalam talian di seluruh dunia mengenai Kia Stinger ini sehingga tahun lalu.

Kami teringat kepada Kia yang sudah dilupakan ini semasa kami menonton episod ulangan Fifth Gear dalam talian. Sekiranya anda dalam talian dan melakukan carian, anda akan menemui berpuluh-puluh video yang memuji kereta reka bentuk Korea ini bersebelahan dengan pemimpin segmen dan pengulas automotif teratas dari Eropah dan juga Amerika Utara tidak mempunyai apa-apa selain pemandangan hebat tentang Stinger ini sejak ia dilancarkan sehinggalah ke facelift baru-baru ini.

Sementara itu, penjualan dan bahkan penempatan produk untuk Stinger dalam filem, filem mana pun, sangat rendah dan dengan perhatian yang tidak dapat diabaikan. Kita tertanya-tanya mengapa?

Ini adalah kereta yang sangat mahal untuk dibangunkan. The Stinger seharusnya menjadi andalan Kia ketika diperkenalkan pada tahun 2017 untuk menantang Volkswagen Passat, BMW 3 Series, Mercedes C-Class dan bahkan Audi A5. Ia dirancang untuk memberikan dan menghiburkan pemanduan.

Ia memiliki kabin untuk menyaingi kualiti yang disediakan Jaguar dan bahkan Volvo. Kejuruteraannya dilakukan untuk menggantikan Lexus dan Infiniti dengan ujian yang sukar dan sukar dilakukan di seluruh dunia.

Namun, dengan semua itu, ia tidak menangkap imaginasi pembeli kereta di seluruh dunia, termasuk Malaysia kerana satu fakta. Kerana is adalah sebuah Kia. Sekiranya ia mempunyai lencana Lexus atau bahkan Infiniti, Kia Stinger ini akan dijual seperti ‘cream cheese puffs’ Jepun.

Kini ada berita bahawa model 2022 Kia Stinger telah diam-diam dilancarkan dan siap untuk satu lagi cubaan menembusi pasaran automotif global.

Akan tiba di ASEAN tidak lama lagi, Kia Stinger GT-Line 2022 mungkin akan dilihat sebagai Stinger yang paling menawan. Ini melentur dengan lebih banyak kekuatan untuk keluar dari definisi tradisional “entry-level:”

  • enjin 2.5-liter turbocharged 4-silinder
  • 8-speed automatic transmission dengan paddle shifters
  • 300 horsepower dan 311 lb.-ft. tork untuk masa 0-60 dsj dalam 5.2 saat
  • pilihan RWD atau torque vectoring AWD
  • anggaran 22/32/25 bsg (RWD); 21/29/24 bsg (AWD)

The GT twin-turbo 3.3-liter V6 terus menawarkan peningkatan prestasi yang lebih tinggi termasuk brek Brembo dan launch control, tetapi jantung dan piston akan berdebar lebih kuat dengan tambahan power tersedia:

  • 8-speed automatic transmission dengan paddle shifters
  • 368 horsepower dan 376 lb.-ft. tork untuk masa 0-60 bsj dalam 4.7 saat
  • sistem ekzos variable elektronik menambahkan bunyi “calling card” Stinger – terutama sekali selepas ia meninggalkan kereta berprestasi lain jauh di belakang
  • RWD atau tersedia AWD dengan torque vectoring
  • anggaran 18/25/20 bsg (RWD); 17/24/20 bsg (AWD)

Previous post

Yamaha TMAX 560 Tiba Di Malaysia - RM72,288

Next post

Fiat 500 Menang ‘Small Car of the Year’ News UK Motor Awards

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *