Berita Auto

12 Sebab Kenapa Anda Harus Membeli Kia Stinger Hari Ini

Patutkah jenama kereta Jerman seperti BMW, Mercedes dan Audi bimbang? Well, Kia mahu mencabar mereka dengan sedan baharu ini dan mereka mungkin dapat mencuit ego mereka sedikit apabila anda melihat melepasi lencana jenama dan hanya tumpukan perhatian kepada peralatan, ciri dan prestasi Stinger.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

 

Kia di Malaysia baru sahaja melancarkan Stinger dalam 2 variasi.  VarianV6 GT 3.3 liter GT dihargakan RM309,888 on-the-road tanpa insuran sementara varian GT-Line 2.0 liter dihargakan RM239,888 on-the-road tanpa insuran. Di sini kami menawarkan 12 mata jualan yang sepatutnya cukup untuk anda berminat untuk pandu uji Stinger ini dan kemudian mungkin, membeli satu.

1. Sistem pembesar suara premium Harman Kardon 15-speaker Kia Stinger menambahkan pengalaman memandu dinamik Kia Stinger, yang mengiringi penghuni di jalan raya dengan bunyi yang jelas dan nsegar.

 2. Paparan cluster landskap TFT LCD 7-inci yang jelas di antara paparan gauge untuk menyampaikan data prestasi seperti Daya-G pembelokan, masa pusingan litar dan suhu minyak enjin (tersedia untuk varian 3.3L GT sahaja), bersama-sama dengan maklumat sampingan seperti sebagai komputer perjalanan, tetapan pemandu, navigasi dan diagnostik.

3. Konsol tengah dipisahkan secara intuitif kepada dua bahagian: sistem infotainment dan skrin sentuh navigasi 8-inci yang berintegrasi bersepadu dengan Bluetooth, Apple CarPlay dan Android Auto, sementara kawalan iklim dan pengudaraan berada di bawah.

4. Ciri-ciri keselamatan terbaik industri termasuk  Hill-Start Assist Control (HAC), Antilock Braking System (ABS), Traction Control System (TCS) dan Cornering Brake Control (CBC), Blind-spot Collision Warning (BCW), Rear Cross-Traffic Collision Warning  dan 7 beg udara. Disebabkan teknologi keselamatan yang canggih, Kia Stinger menerima penarafan tertinggi 5 bintang dari Euro NCAP.

5. Kuasa berhenti dari cakera brek Brembo® berprestasi tinggi yang memaparkan calipers depan quad-piston dan caliper belakang dwi-piston. Kaliper monobloc ringan semua aluminium mengurangkan berat unsprung dan digabungkan dengan cakera brek diameter besar (depan 13.8 inci dan belakang 13.4 inci) yang cepat menghilangkan haba dan membantu untuk memberikan jarak berhenti pendek.

6. Dihalusi di litar Nürburgring yang legenda, Kia Stinger membuktikan kebolehannya untuk mengendalikan keadaan jalan yang paling mencabar dengan penumpuan yang disumbangkan oleh Vehicle Dynamic Control (VDC) yang mempunyai sistem Dynamic Torque Vectoring Control yang canggih.

7. Kerja-kerja badan telah diruncing sedikit ke arah belakang kereta dan ‘gill’ baharu diperkenalkan di belakang lengkungan roda hadapan, setiap satu berkhidmat untuk mengurangkan wake turbulence bila angin melalui bahagian belakang kereta. Perlindungan bawah lantai di bahagian bawah yang mengalir ke dalam peresap belakang mengurangkan seret di bawah kereta, manakala spoiler belakang dimodelkan dengan bentuk sedikit ‘ducktail’, mengurangkan daya angkat dan meningkatkan kestabilan kelajuan tinggi. Di bahagian depan, saluran pendingin mendatar besar diperkenalkan untuk mengoptimumkan penyejukan brek, dan saluran masuk udara dibentuk untuk mengurangkan lif depan. Akhirnya, ahli aerodinamik Kia mendapati bahawa mengurangkan ketinggian bumbung belakang meningkatkan bentuk ‘aerofoil’ pemanduan dan meningkatkan kecekapan aerodinamik Stinger pada masa yang sama. Hasilnya ialah pekali seret 0.30 Cd.

8. Kotak gear boleh ditetapkan untuk menguruskan peralihan intuitif secara sendiri atau memilih secara lurus melalui gear melalui tuas pusingan padat yang dipasang di belakang stereng. Seperti penggantungan dan stereng, sistem pemacu roda belakang Stinger sepenuhnya bersepadu dengan Mod 5-Drive, yang menawarkan penentukuran yang berbeza antara keselesaan dan mod sukan.

9. Enjin Theta II T-GDi empat silinder turbocharged berkembar berkelajuan tinggi menghasilkan 251 kuasa kuda pada 6,200 rpm dengan tork maksima 353Nm yang boleh didapati dari 1,400-4,000 rpm, yang memecutkan Stinger dari 0 hingga 100km / j hanya dalam masa 6.0 saat. Kelayakan prestasi terus dipertingkatkan melalui enjin 3.3L twin-turbo V6 Lambda T-GDi, yang menyaksikan kuda lumba ini memecut ke 100km / j dalam 4.9 saat dengan 365 kuasa kuda pada 6,000 rpm dan menawarkan tork 510Nm dari 1,300 – 4,500 rpm – akhirnya membuktikan dirinya sebagai pencabar yang layak untuk dipertandingan.

10. Dengan 114.4 inci, wheelbase Stinger lebih panjang daripada Audi A5 Sportback, Infiniti Q50, Lexus IS, BMW 4 Gran Coupe dan Lexus GS. Malah, ia juga lebih panjang secara keseluruhan (190.2 inci) dan lebih luas (73.6 inci) daripada beberapa yang lain dalam segmen ini. Dengan ruang kargo 406-liter ianya lebih besar daripada kebanyakan pesaingnya, dengan ruang yang cukup untuk bagasi penuh atau beg golf dan lifgate dengan fungsi Smart Trunk tersedia. Ruang dalaman yang luas juga, lebih besar daripada pesaingnya, termasuk BMW 6 Series Gran Coupe, 4 Series Gran Coupe, Audi A5 Sportback, dan Lexus GS.

11. Lubang bulat yang diilhamkan secara aeronautik ditemui di depan dan belakang dan, salutan satin mengepung keseluruhan kabin. Kesannya adalah perasaan keintiman kepompong, dipertingkatkan dengan lampu ambien LED pelbagai warna yang nyaman dan menarik serta lembut menerangi bahagian dalaman secara halus. Wheelbase yang panjang membolehkan ruang kaki depan dan belakang yang murah hati dan kedudukan tempat duduk yang rendah menyediakan depan dan belakang ruang kepala yang cukup.

12. Kemunculan pertama KIA Stinger mengejutkan ramai di arena antarabangsa, dalam segmen yang ditawan kebanyakannya oleh Jerman dan Jepun. Sejak pengenalannya kepada dunia pada bulan Ogos 2017, Kia Stinger telah meraih pelbagai penghargaan global dari nama-nama berprestij dalam industri, seperti ‘Best of the Year’ & ‘Best Sports Sedan’ di Anugerah Pilihan Pemandu 2018 MotorWeek, Roadshow Oleh CNET Anugerah Shift Untuk 2018 Kenderaan Tahun Ini, Wards 10 Interiors Terbaik untuk 2018, AutoGuide 2018 Car Of The Year, 10 Interiors Kereta Terbaik Autotrader di bawah USD50,000 untuk 2018 dan banyak lagi.

Previous post

Approved Permit Terbuka? Kalau Begitu Ianya Harus Dibuka Kepada SEMUA Rakyat Malaysia?

Next post

Mercedes GLE Dan GLE Coupe Baharu Akan Datang

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *