Bisnes

Rusuhan Sebaik Saja Nissan Tutup Kilangnya Di Sepanyol

Rusuhan tidak membantu usaha penjarakan sosial ketika ini.

Kilang Nissan yang menghasilkan kenderaan komersil Nissan di Barcelona Sepanyol baru saja ditutup sehingga diberitahu kelak dengan 3,000 pekerja dibuang kerja. Penutupan ini juga mempengaruhi rantaian bekalan di rantau ini dan lebih banyak pekerjaan akan terjejas dalam beberapa minggu mendatang. Dianggarkan bahawa kehilangan pekerjaan tidak langsung boleh mencapai 20,000.

Pekerja kilang yang tidak puas hati membakar tayar di luar pintu kilang menunjukan perasaan. Ini dianggap sebagai tindakan yang tak masuk akal kerana bumi sudah cukup pencemaran dan membakar tayar ini tidak akan membantu mendapatkan perhatian pihak pengurusan Nissan di Yokohama Jepun dan membalikkan keputusan mereka mengenai penutupan tersebut. Pekerja kilang ini seharusnya menjaga jarak (jarak sosial) dan duduk di rumah memandang angka rasmi COVID-19 di Sepanyol masih meningkat. Pekerja kilang yang tidak berpuas hati ini harus bersabar sehingga Nissan dapat menghidupkan perniagaan mereka dan memulakan semula operasi kilang yang akan mengembalikan pekerjaan mereka. Ini hanya menunjukkan sikap negatif pekerja kilang.

Ini berlaku ketika Nissan di Jepun minggu lalu mengumumkan penutupan satu lagi kemudahan pengeluaran di Indonesia. Ini bermaksud, kilang Nissan di Thailand kini menjadi hab pembuatan utama bagi syarikat di Asia Tenggara.

Di Eropah, Nissan akan meneruskan produksi kenderaan di kilangnya di Sunderland, United Kingdom. Pendapatan penjualan Nissan turun 14.6 peratus kepada 9.87 trilion yen, sementara syarikat itu tidak melepaskan anggaran untuk tahun fiskal yang berterusan kerana ketidakpastian berkaitan dengan pandemik Covid-19 semasa.

Nissan mengatakan bahawa bersama dengan rakan sekutu Mitsubishi dan Renault, ia merancang untuk mengurangkan pelaburan dan meningkatkan kecekapan untuk menurunkan pengeluaran global sebanyak 20 peratus hingga 2023. Nissan melaporkan pada hari Khamis lalu kerugian USD6.2 bilion untuk tahun fiskal yang berakhir pada bulan Mac. Ini adalah kali pertama syarikat ini jatuh ke tahap merah sejak 2009

Pembuatan kenderaan di Sepanyol merangkumi sekitar 10 peratus daripada KDNK negara. Sepanyol menjadi pengeluar kereta kedua terbesar di Eropah selepas Jerman. SEAT mempunyai kemudahan pengeluaran yang besar.

Penutupan kilang ini dan juga penutupan kilang di Indonesia menelan belanja pengeluar kereta yang berpusat di Yokohama dengan USD1.1 Bilion.

Nissan Kicks
Model Akan Datang

Sementara itu di Malaysia, penjaga jenama Nissan tempatan, Tan Chong Motor Holdings (TCMA) telah dikenakan bil cukai besar RM180.11 juta. Nampaknya Jabatan Kastam Diraja Malaysia (RMCD) belum menerima jumlah ini dari unit pembuatan Tan Chong Motor Holdings Bhd Tan Chong Motor Assemblies Sdn Bhd (TCMA) untuk duti eksais dari 1 Nov 2016 hingga 31 Okt 2019.

TCMA memasang kenderaan penumpang dan komersial dari Nissan, Renault, Subaru, Mitsubishi, UD Truck, Foto dan trak Bison.

Previous post

Harga Minyak Mingguan: Petrol Naik 5 Sen, Diesel Naik 10 Sen

Next post

Pengurusan Nissan Melancarkan Rancangan Transformasi Global

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *