Bisnes

Nissan Akan Mengurangkan Pengeluaran Sebanyak 70 Peratus Kerana COVID-19

Virus ini bukan sahaja membunuh orang tetapi juga pekerjaan dan perniagaan dan salah satu jenama kereta tertua dan terhormat di dunia akan mengurangkan pengeluarannya dan melaporkan penurunan pendapatan minggu ini.

Nissan memfailkan notis semalam kepada Bursa Saham Tokyo untuk melaporkan bahawa pendapatan syarikat yang disatukan untuk tahun fiskal yang berakhir pada 31 Mac 2020, mungkin ‘berbeza lebih dari 30% dari ramalan kewangan sebelumnya yang diumumkan pada Februari tahun ini. Syarikat itu menyebut penurunan prestasi syarikat yang berterusan disebabkan oleh kesan pandemik COVID-19 dan kemungkinan kerugian sekali sahaja.

Nissan February 2020 production

Menurut agensi berita Reuters

Pada 27 April, Nissan Motor mengumumkan bahawa ia akan mengurangkan pengeluaran kenderaan di Jepun sebanyak 70% pada bulan Mei dan 43% pada bulan Jun.

“Selama bertahun-tahun, Nissan mencari jumlah penjualan tahunan sekitar 7-8 juta kenderaan. Syarikat tidak pernah berjaya menjual dari 5 juta atau lebih, “

“Syarikat itu tidak lagi dapat mempertimbangkan pemikiran angan-angan seperti ini. Isu pengubahan saiz benar-benar dipertimbangkan, ia mempunyai banyak konsekuensi pada operasi untuk 2020-2022. “

Nissan compact car

Amerika Syarikat dan Eropah turut terjejas

Pada awal April tahun ini, pengurusan Nissan di Jepun mengumumkan bahawa mereka mahu memotong lebih dari 10.000 pekerjaan sementara di Amerika Syarikat dan Eropah, kerana pengeluaran tempatan tetap ditangguhkan di tengah wabah koronavirus.

Pengurusan Nissan juga menyebut kemungkinan pengurangan tenaga kerjanya di pasaran A.S. di samping rancangan yang telah digariskan untuk memberhentikan sementara sebahagian besar dari 6.000 pekerja di kilang di Sunderland di Britain dan sekitar 3.000 di Sepanyol.

Kilang pemasangan tiga kenderaan dan enjin di Tennessee dan Mississippi telah digantung sejak 20 Mac. Penggantungan itu kini telah dilanjutkan sehingga akhir April.

Bahkan sebelum wabak ini, Nissan, pembuat kereta ketiga terbesar di Jepun, telah merancang untuk memotong 12.500 pekerjaan atau hampir 10 peratus daripada jumlah tenaga kerja globalnya sebagai sebahagian daripada penyusunan semula.

Pembuat kereta itu telah bergelut dengan penjualan kenderaan gempar berikutan penggulingan Carlos Ghosn sebagai pengurusi.

Tidak Begitu Girang Di ASEAN

Pada 18 Mac Nissan mengumumkan bahawa ia akan menamatkan pembuatan kenderaan di kilangnya di Indonesia. Nissan membuka kilang keduanya di Purwakarta, Indonesia pada tahun 2014 dengan pelaburan 33 bilion yen. Itu meningkatkan jumlah kapasiti pengeluaran menjadi 260,000 unit setahun. Kilang ini kini menghasilkan tiga kenderaan kemasukan rendah Datsun, Datsun GO, Datsun GO + dan Datsun Cross dan pengeluaran di sini dihentikan pada akhir Januari 2020. Datsun adalah jenama kemasukan rendah dari Nissan.

Bukan saja Nissan

Akhir tahun lalu, bahkan sebelum COVID-19 menjadi berita, pengeluar kereta global telah menghilangkan pekerjaan automotif dan dianggarkan lebih dari 80,000 pekerjaan akan hilang selama beberapa tahun mendatang, menurut data yang dikumpulkan oleh Bloomberg News. Walaupun pemotongan tersebut tertumpu di Jerman, A.S. dan UK, ekonomi yang berkembang pesat tidak kebal dan melihat pembuat kenderaan mengurangkan operasi di sana.

Syarikat-syarikat Jerman bergabung dengan General Motors Co., Ford Motor Co. dan Nissan Motor Co. dalam pemberhentian kerja besar-besaran sejak tahun lalu. Industri ini melambung ketika ketegangan perdagangan dan tarif menaikkan biaya dan menyekat pelaburan, dan ketika pengeluar menilai kembali tenaga kerja mereka dalam era elektrifikasi, pemanduan autonomi dan perkhidmatan ride-on-demand.

Previous post

Kereta Baharu Dan Banyak Lagi Tersangkut Di Westports dan Northport

Next post

Proton Serah PPE Lebih Awal Daripada Yang Dijadualkan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *