Bisnes

Kereta Baharu Dan Banyak Lagi Tersangkut Di Westports dan Northport

Kami bercakap, minggu lalu dengan pengurusan salah satu syarikat perkapalan ‘roll on roll off’ (RoRo) terbesar di rantau ini untuk mengetahui berapa banyak kenderaan baru yang sedang dalam perjalanan di luar sana.

Sangat mengejutkan (tetapi melihat keadaan semasa jadi tidaklah sangat) apabila mengetahui bahawa terdapat lebih daripada 6.000 kenderaan baharu yang tersadai di Westports (di mana kira-kira 1.800 unit duduk di bawah keteduhan di gudang berikat dan selebihnya terbuka di luar) dan kira-kira 3,000 kenderaan baharu tersadai di Northport. Kenderaan baharu yang sangkut ini termasuk kereta premium Jerman dan sebilangan besar kereta SUV dan MPV Jepun yang dijangka dilancarkan tidak lama lagi.

Westports Berhad

Sekarang, kesemua sepuluh ribu kenderaan baharu ini perlu membayar kadar parkir harian dengan pelbagai harga kepada pihak berkuasa Pelabuhan dan semakin lama kenderaan di situ, semakin tinggi kos mula semula bagi mereka. Mari kita jelaskan. Apabila kereta baru diparkir untuk jangka masa tertentu, bateri kereta (hibrid, petrol atau diesel termasuk semua) harus diganti. Sekiranya kereta diparkir selama berbulan-bulan, tayar mungkin perlu diganti kerana titik-rata.

Kenderaan pergudangan ini perlu diperbaiki dan kosnya harus ditanggung oleh pengeluar kereta individu. Ini menambah kos mereka dan mengurangkan margin keuntungan mereka pada masa pembeli kereta akan tawar-menawar untuk mendapatkan lebih banyak potongan harga.

Roll on Roll Off ship

Bukan itu saja. Terdapat juga dua kapal roll on roll off yang penuh, terapung di laut dengan kira-kira 2,000 kenderaan baharu off pelabuhan di Singapura dan Thailand dengan kenderaan baharu menuju ke Malaysia. Dengan Malaysia dalam PKP, kedua-dua kapal tidak dapat berlabuh di Malaysia untuk memunggah kenderaan baharu mereka dan oleh itu kenderaan ini terus duduk di atas kapal RoRo dengan kru menunggu PKP berakhir. Sementara itu, kos se hari untuk penghantaran adalah USD12,500 sehari (RM54,423) se kapal dan kos ini tidak dapat dipindahkan kepada jenama kereta atau kerajaan Malaysia.

Syarikat perkapalan perlu menyerap kos ini. Jangan lupa bahawa kami bercakap dengan hanya satu daripada syarikat perkapalan automotif. Terdapat beberapa yang lain di Malaysia yang mengangkut motosikal, trak, casis bas, bahagian kenderaan untuk kilang pemasangan kereta di Pekan, Juru, Johor dan Selangor.

Di daratan Malaysia, trak dan treler yang digunakan untuk memindahkan kenderaan ke pelbagai bilik pameran di seluruh negara juga diparkir dan menunggu. Gaji pemandu masih berjalan, ansuran pada trak masih berjalan dan caj parkir juga masih berjalan.

Perniagaan automotif dari perspektif berbeza yang dikongsi dengan anda untuk lebih memahami implikasi terhadap industri automotif global dan Malaysia dalam beberapa bulan mendatang.

Berita baik diterima pada saat penerbitan, semua kapal akan dibenarkan berlabuh dan memunggah kargo mereka di Malaysia mulai pagi ini kerana banyak kenderaan yang telah duduk di pergudangan pelabuhan kini dapat dipindahkan dengan trak ke pelbagai bilik pameran dan stor jenama kereta di seluruh negara.

Previous post

Apakah Masa Depan F1 Selepas COVID-19?

Next post

Nissan Akan Mengurangkan Pengeluaran Sebanyak 70 Peratus Kerana COVID-19

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *