Bisnes

Bank Negara Ubah Dasar Moratorium Untuk Pinjaman Sewa Beli

Pada awal bulan Mac, Bank Negara Malaysia mengumumkan moratorium automatik ke atas semua pinjaman perumahan dan sewa beli kerana kelembapan ekonomi semasa PKP. Bagaimanapun, bank pusat itu kini telah mengeluarkan pernyataan baru mengenai moratorium pinjaman sewa beli dan pembiayaan Islam dengan kadar tetap.

Pemahaman umum sebelumnya adalah bahawa bank akan menghentikan pembayaran pinjaman dan ansuran bulanan untuk tempoh 6 bulan. Mesej yang disampaikan adalah seolah-olah pelanggan akan mendapat percutian pembayaran tanpa faedah 6 bulan automatik. Pembayaran pinjaman akan disambung semula pada Oktober 2020 dan pembayaran anda akan berakhir 6 bulan kemudian daripada yang tarikh dipersetujui dahulu..

Kenyataan terbaru mereka pula menunjukkan perubahan berikut ketika Bank Negara Malaysia mula memberikan moratorium ini kesan undang-undang sepenuhnya:

  • jika anda sudah memilih untukerima, April dan Mei akan kekal sebagai cuti pembayaran tanpa faedah, tetapi yang baki 4 bulan lagi, tidak.
  • ia bukan lagi pilihan automatik untuk pelanggan.
  • bank mesti menjelaskan kepada pelanggan apakah syarat baharu mereka untuk moratorium, termasuk jadual pembayaran yang disemak semula dengan perubahan pada jumlah pembayaran bulanan.

Apa maksudnya ini bagi anda ialah bank anda mungkin memilih untuk menambahkan bunga selama empat bulan tambahan kepada baki jumlah pembayaran bulanan yang anda tinggalkan, berdasarkan kadar faedah setahun yang anda persetujui.

Terdapat dua pilihan untuk anda menangani perkara ini:

  1. Apabila Oktober 2020 tiba, anda membayar semua pembayaran tertunda bernilai 6 bulan sekali gus, di samping ansuran bulanan anda untuk bulan Oktober. Ini akan mengelakkan faedah tambahan ditambahkan dan tidak akan memperpanjang tempoh pembayaran balik anda.
  2. Apabila Oktober 2020 tiba, bayar ansuran bulanan yang disemak semula, yang akan lebih tinggi daripada yang anda persetujui pada awalnya, dan bayar selama 6 bulan lebih lama daripada yang anda setujui sebelumnya.

Berapa harganya? Itu bergantung pada berapa bulan anda tinggal secara ansuran, berapa kadar faedah anda, dan berapa ansuran bulanan anda. Sebaiknya suruh bank anda menghubungi anda (apabila mereka sudah siap dengan fail anda, jangan hubungi mereka dan harap mereka sedia dengan fail anda). Minta mereka menjelaskan berapa kos moratorium ini dan kemudian baru tentukan sama ada kosnya berbaloi atau tidak.

Sekiranya tidak berbaloi untuk anda, anda boleh memilih keluar dari moratorium 6 bulan bermula Mei 2020 tanpa penalti. Tetapi sila hubungi bank anda dan berbincang perkara ini dengan jelas dengan mereka.

Kenyataan Media

Previous post

10 Pusat Servis Nissan Dibenarkan Beroperasi

Next post

Trak Pikap Volvo Mungkin Menjadi Pada 2021

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *