Khidmat Masyarakat

Misi Keselamatan Jalan Raya: Pemerkasaan Belia

VIA Safe Mobility Malaysia 2023′: 2000 Pelajar Bahu Tanggungjawab Keselamatan

Kempen keselamatan jalan raya yang dilaksanakan oleh TotalEnergies Malaysia bersama ARUS Academy telah mencapai kemuncaknya di Petaling Jaya pada 18 Disember 2023. Program ‘VIA Safe Mobility Malaysia 2023’ telah mencipta fenomena dengan penyertaan lebih dari 2000 pelajar seluruh Malaysia dan penerimaan lebih 90 poster kreatif yang melukiskan pengertian keselamatan jalan raya.

Tujuan utama inisiatif ini adalah untuk meningkatkan kesadaran tentang pentingnya keselamatan jalan raya di kalangan pelajar sekolah. Program ini berusaha untuk mendidik dan menguatkan generasi muda agar menjadi pelopor dan perantara dalam menyebarkan kesedaran tentang keselamatan jalan raya di sekolah dan komuniti mereka.

Acara penutupan program ini dimeriahkan dengan kehadiran dan perasmian oleh beberapa tokoh penting. Antara yang hadir adalah Pn. Maizatul Arzia bt Omar dari Jabatan Pendidikan Wilayah Persekutuan Putrajaya, Dr. Rizati Hamidun dari Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), Jennifer Li dari TotalEnergies Marketing Malaysia, dan Alina Amir dari ARUS Academy.

Jennifer Li, Managing Director of TotalEnergies Marketing Malaysia

Jennifer Li, yang mewakili TotalEnergies, menekankan betapa pentingnya untuk memupuk kesedaran keselamatan jalan raya sejak kecil. Beliau berkata, “Kami di TotalEnergies, sebagai sebuah syarikat multi-tenaga, komited untuk menyediakan penyelesaian tenaga yang mampan. Salah satu komitmen kami adalah untuk menggalakkan keselamatan dan kesejahteraan dalam komuniti melalui program seperti VIA Safe Mobility, yang merupakan sebahagian daripada inisiatif pembangunan mampan kami.”

Sejak diperkenalkan pada Julai 2022, program ini telah memberikan impak yang signifikan terhadap 43,150 pelajar berumur 10 hingga 16 tahun di Malaysia. Tahun ini, program tersebut dijalankan di 137 sekolah di seluruh negara, dengan 42 sekolah mengambil bahagian dalam pertandingan melukis poster keselamatan jalan raya.

Alina Amir dari ARUS Academy turut berkongsi pandangannya mengenai kerjasama ini, “Kami di ARUS Academy amat berbangga dapat bekerjasama dengan TotalEnergies Malaysia. Program VIA Safe Mobility ini bukan sahaja melindungi nyawa pada masa kini tetapi juga memastikan keselamatan jalan raya yang lebih baik di masa hadapan.”

Penutupan program ini bukan sahaja meraikan pemenang pertandingan poster tetapi juga mempamerkan persembahan oleh duta pelajar. Mereka berkongsi idea dan rancangan untuk meningkatkan kesedaran keselamatan jalan raya di sekolah mereka.

Selain itu, program VIA Safe Mobility juga dilaksanakan secara global oleh TotalEnergies Foundation. Mencapai lebih 500,000 pelajar di 40 negara di lima benua, program itu telah menjadi inisiatif pendidikan global yang melibatkan 1,500 sekolah dan pusat belia, serta kerjasama dengan kira-kira 40 NGO di seluruh dunia.

Untuk informasi lebih lanjut tentang program ini, sila kunjungi laman web ARUS Academy di https://arus.cc/via-safemobility.

Terus-Terang

Kami percaya bahawa pendidikan dan kesedaran keselamatan jalan raya adalah penting, tidak hanya untuk generasi muda, tetapi juga untuk setiap lapisan masyarakat. Inisiatif seperti VIA Safe Mobility Malaysia 2023 ini memberi inspirasi dan menunjukkan bahawa dengan kerjasama dan dedikasi, kita dapat mencipta perubahan positif. Kami mengharapkan usaha ini akan terus berkembang dan menyumbang kepada pembinaan komuniti yang lebih bertanggungjawab dan selamat.

Previous post

JAECOO J7 - Revolusi SUV Urban dengan Gaya

Next post

Langkah Mazda Menuju Kelestarian: Transformasi Hijau

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *