Undang - Undang

“Larangan Aktiviti Hooning di Queensland – Adakah Ini Langkah yang Betul?”

Queensland memperkenalkan undang-undang anti-hoon yang ketat.

Bagi mereka yang belum tahu, “hooning” adalah satu perkataan yang digunakan untuk menggambarkan perilaku bahaya di jalan raya, termasuk lumba haram, memandu dengan kelajuan tinggi, dan melakukan burnouts atau pun memandu sambil mabuk.

Baru-baru ini, kerajaan Queensland memperkenalkan undang-undang anti-hoon yang paling ketat yang pernah ada, dengan sasaran tidak hanya terhadap pemandu, tetapi juga penonton yang menyaksikan aktiviti-aktiviti ini. Sekarang, di Queensland, anda tidak boleh melakukan hooning, malah anda tidak boleh juga menyaksikannya.

Kita semua sudah tahu bahawa kerajaan di seluruh dunia telah memutuskan untuk melarang kenderaan enjin pembakaran dalaman (ICE), tetapi adakah tindakan melarang hooning ini perlu dilakukan? Jika ia merebak ke seluruh Australia, apakah langkah yang akan diambil oleh pihak berkuasa selanjutnya? Ini tentu saja akan menjadi satu isu yang berat dalam industri automotif kita.

Dalam undang-undang baharu ini, kerajaan Queensland menetapkan bahawa mengambil bahagian dalam sebarang acara hooning, dari lumba haram hingga burnouts, adalah satu kesalahan jenayah, dan ini termasuk memberi dorongan kepada orang lain untuk menyertai atau menonton aktiviti-aktiviti seperti ini. Walaupun ia dimaksudkan untuk menghalang pemanduan bahaya di jalan raya, adakah tindakan ini terlalu drastik?

Sekiranya seseorang melakukan aktiviti hooning, maka saya faham jika kerajaan mengambil tindakan undang-undang, tetapi mengapa seseorang perlu dihukum kerana hanya menontonnya? Apa yang akan terjadi jika seseorang hanya lalu di sekitar tempat di mana aktiviti hooning diadakan? Adakah mereka juga akan menghadapi tindakan undang-undang?

Menurut Polis Queensland, “hooning” didefinisikan sebagai pelbagai jenis tingkah laku yang bahaya dan tidak bertanggungjawab di belakang roda, termasuk perlumbaan haram, memandu dengan kelajuan tinggi, burnouts, memutar muzik, dan bahkan memandu sambil mabuk.

Bagi penduduk Queensland, jika anda melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti seperti ini, anda boleh dilaporkan oleh rakan anda dan menghadapi akibat undang-undang yang serius. Jangan risau, tidak hanya pemandu yang terlibat dalam risiko, malah sesiapa yang mengatur, mempromosikan, menonton, mengambil gambar atau membuat video aktiviti-aktiviti ini juga boleh dikenakan hukuman.

Menurut Menteri Polis Queensland, Mark Ryan, “Jika anda mahu merosakkan jalan kita, kami akan merosakkan kereta anda.

Jika anda berperilaku tidak menyenangkan dan membahayakan nyawa orang lain dan diri sendiri, anda akan menjadi sasaran tindakan pihak polis. Nyawa adalah sesuatu yang sangat berharga. Terlalu banyak nyawa yang hilang di jalan raya kita. Hooning tidak akan diterima.”

Namun, adakah undang-undang yang ketat seperti ini memang diperlukan untuk mengatasi masalah hooning di jalan raya? Fakta menunjukkan bahawa “road trauma” telah menyebabkan kerugian sebanyak AUD6 bilion (USD4 bilion) bagi kerajaan Queensland dan hampir 15 peratus daripada keseluruhan jumlah masuk hospital pada 2020 disebabkan oleh kemalangan jalan raya. Ini menimbulkan penderitaan yang tidak terukur pada individu dan keluarga mereka.

No Hooning 1.0

Namun, kita tidak boleh mengambil tindakan drastik tanpa mempertimbangkan kesan yang lebih luas terhadap masyarakat. Sekiranya kerajaan benar-benar ingin mengurangkan aktiviti hooning, ia sepatutnya lebih memusatkan perhatian pada pendidikan dan kesedaran. Ia juga perlu meningkatkan kebolehan pihak berkuasa untuk mengesan dan menangkap pemandu yang memandu secara tidak bertanggungjawab di jalan raya.

Akhir sekali, selain daripada mengekalkan keselamatan di jalan raya, industri automotif juga memainkan peranan penting dalam ekonomi Queensland dan Australia. Kita tidak boleh membiarkan undang-undang yang terlalu ketat seperti ini membawa kepada kematian industri ini.

Jadi amacam? Adakah tindakan pihak berkuasa di Queensland memang betul atau ia terlalu drastik? Apa pandangan anda tentang ini?

Maklumat dan gambar terima kasih kepada Carscoops. Artikel penuh mereka dipautkan di sini.

Previous post

BMW MINI Minta Maaf di Pameran Motor Shanghai 2023

Next post

Waze Kini Boleh Diakses Dalam Sistem Infotainment Kereta Volvo

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *