Kemalangan / Rosak / RecallUndang - Undang

Mengapa Pemandu Malaysia Masih Berkompromi Dengan Keselamatan Kanak-kanak?

Di Malaysia, kanak-kanak yang tidak diangkut dengan selamat adalah pemandangan yang biasa. Ramai ibu bapa sendiri tidak peduli pakai tali keledar bila duduk di belakang, jadi dengan membiarkan anak-anak duduk tanpa sekatan yang betul adalah seperti langkah ‘logik’ seterusnya. Ini sangat menyedihkan, terutama ketika anda mempertimbangkan berapa banyak usaha yang dilakukan untuk mengubah sesuatu oleh kerajaan Pakatan Harapan dahulu. Sudah tentu, beberapa kompromi harus dibuat untuk menenangkan keluarga berpendapatan rendah yang lebih besar, tetapi langkah-langkah yang dibuat oleh mantan Menteri Pengangkutan Anthony Loke adalah terpuji.

Di bawah pentadbiran sebelum ini, kebanyakan ibu bapa Malaysia diwajibkan untuk mengangkut anak di bawah 135cm dengan ‘tempat duduk anak’ yang sesuai. Undang-undang ini berkuat kuasa pada awal tahun 2020, tetapi hukuman terhadap ibu bapa yang melanggar undang-undang ditangguhkan hingga pertengahan tahun 2020. Ini untuk memberi ibu bapa sedikit masa untuk menyesuaikan diri dengan undang-undang yang baharu. Sudah tentu, kita semua kini terasa perbezaan ‘normal baru’ ketika pemerintah lain mengambil alih dan wabak imelanda.

Ketika pertengahan tahun, pemerintah baharu memutuskan bahawa undang-undang itu belum boleh dilaksanakan. Mungkin Menteri Pengangkutan sekarang tidak kisah bila dipertanggungjawakan ke atas setiap kematian anak-anak yang berkaitan dengan lalu lintas akibat kelewatan ini, sekurang-kurangnya jika undang-undang itu dikuatkuasakan ia akan mengalihkan sedikit kesalahan dari dirinya kepada ibu bapa yang akhirnya bertanggungjawab . Kini sebilangan ibu bapa dibenarkan untuk mempertaruhkan nyawa anak-anak mereka.

Sekarang, kami tidak pasti sejauh mana keberkesanan penguatkuasaan sekiranya pemerintah mewajibkannya. Menggunakan tali pinggang keledar belakang diwajibkan pada tahun 2020 dengan denda hingga RM300, tetapi berapa banyak rakyat Malaysia yang masih tidak mematuhi peraturan ini.

Ianya amat menyedihkan betapa kerapnya rakyat Malaysia membuat alasan untuk tidak mengikat anak mereka dengan selamat. Masih terlalu ramai ibu bapa mengimbangi anak-anak mereka di pangkuan mereka di jalan raya. Dulu saya berasa marah, tapi sekarang saya hanya boleh kasihankan anak-anak mereka.

Mereka telah dididik, diberi peringatan dan didorong ke arah yang benar. Sudah tentu, tempat duduk kanak-kanak bukan murah. Tetapi mereka juga boleh dibeli dengan harga lebih sedikit telefon pintar baharu, dan ada juga yang terpakai. Buat masa ini, ia adalah kecuaian yang disengajakan terhadap keselamatan anak mereka sendiri. Bukan tugas saya untuk menjaga anak-anak mereka. Itulah sebabnya saya kurang bermaya untuk menasihati ibu bapa.

Kalau anak anda mati bila kemalangan kerana tidak bertali keledar depan atau belakang, tidak mengunakan kerusi keselamatan anak-anak tetapi duduk diatas riba anda di tempat duduk depan atau belakang, menunggang motosikal tanpa topi keledar, melanggar undang-undang jalan raya – tak payah sedih, tak payah menangis. Itu bukan nasib malang. Itu kecuaian anda sendiri. Sorry to say.

Bagi ibu bapa yang mencari set tempat duduk anak yang serasi dengan ISOFIX yang berpatutan, Perodua mempunyai beberapa kerusi yang bagus dengan harga yang berpatutan. Carian talian “ECE R44 / 04” di Shopee atau Lazada dengan pelbagai tawaran yang lebih baik kepada anda, tetapi untuk itu anda mungkin terpaksa mengorbankan pemasangan ISOFIX, ia kira oklah jika anda mempunyai hanya satu kereta.

Berikut adalah panduan ringkas mengenai jenis tempat duduk kereta yang harus anda perhatikan untuk setiap peringkat perkembangan anak anda.

  • <83cm: tempat duduk kereta bayi menghadap ke belakang
  • 71-100cm: tempat duduk kereta bayi menghadap ke hadapan
  • <100cm: tempat duduk booster + harness 5 mata
  • 135cm: tempat duduk booster + tali pinggang keledar

Previous post

PKP Untuk 6 Negeri, PKPB untuk 5 Negeri 13-26 Januari 2021

Next post

Ada Sebuah Sports Wagon Subaru Levorg STI Sport Untuk Dijual

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *