Kemalangan / Rosak / Recall

Kredibiliti Ujian Kenderaan MIROS Pasca Skandal

Ujian Keselamatan Kenderaan MIROS: Adakah Ia Masih Boleh Dipercayai Selepas Insiden Terbaru Ini?


Di Malaysia, kita, sebagai rakyat, sering mempercayai apa yang diberitakan media arus perdana kita yang dikatakan jujur dan tidak berat sebelah. Kita juga meletakkan kepercayaan tinggi pada institusi kita, seperti ahli politik yang rajin, majlis perbandaran yang menyediakan infrastruktur yang cemerlang, jabatan polis yang menegakkan hukum dengan jujur, jabatan imigresen yang memastikan tidak ada salah laku di pintu masuk negara, universiti tempatan yang mengagihkan biasiswa secara adil kepada rakyat Malaysia yang layak, dan agensi automotif seperti MARii yang memastikan bantuan kerajaan dalam automotif diberikan kepada individu yang layak serta pengiraan insentif cukai EEV yang jujur untuk kereta baru, dan tentu saja MIROS yang menjalankan ujian keselamatan kenderaan dengan jujur, profesional, dan berasaskan teknikal apabila memberikan penilaian keselamatan 5 bintang atau kurang.

Bagaimanapun, baru-baru ini kita difahamkan bahawa kenderaan yang direka bentuk oleh Daihatsu mempunyai lebih daripada 174 penyelewengan dalam 25 kategori ujian. Penemuan itu datang daripada penyiasatan jawatankuasa pihak ketiga yang bebas terhadap Daihatsu, didorong oleh laporan pemberi maklumat mengenai “Ketidakteraturan Prosedur” yang berlaku secara dalaman semasa ujian keselamatan untuk Toyota Vios baharu.

Penyiasatan ini mengenal pasti 64 model termasuk beberapa yang sudah tidak dijual lagi, tetapi banyak di antaranya tidak pernah dijual di Malaysia. Namun, sebilangan besar masih dijual di Malaysia hari ini oleh Perodua dan Toyota.

Model-model ini termasuk Axia generasi pertama dan kedua, Alza generasi kedua, Ativa, Myvi dan Bezza dari Perodua. Model Toyota seperti Rush generasi kedua, Yaris, Vios dan Veloz juga termasuk. Tindak balas Jepun adalah untuk segera menghentikan pengeluaran dan eksport kenderaan terjejas di dalam negara, tetapi di Malaysia, keadaannya sedikit berbeza.

UMW Toyota dan Perodua sedang bekerjasama rapat dengan pihak berkuasa pengawalseliaan untuk menangani isu ini. Pertanyaan kita adalah, apa yang akan dilakukan oleh pihak berkuasa pengawalseliaan ini? Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) telah menguji semula Toyota Vios dan Perodua Axia dan tidak menemui apa-apa yang luar biasa.

Adakah MIROS akan menguji semula generasi pertama Axia, Ativa, Myvi, Bezza, Rush, Yaris dan Veloz? Bolehkah orang ramai mempercayai kesimpulan mereka, memandangkan sejauh mana agensi kawal selia ini bekerjasama dengan jenama kereta terbabit? Hakikat bahawa Perodua telah memberikan RM1.5 juta kepada MIROS pada 2014 sepatutnya menimbulkan keraguan tentang kemerdekaan sebenar mereka, terutamanya memandangkan kepentingan keselamatan.

Ia juga agak membimbangkan bahawa ASEAN NCAP tidak dapat menyampaikan penilaian keselamatan kepada orang awam dengan berkesan. Perodua Axia 2014 mempunyai penarafan 4 bintang. Begitu juga dengan Perodua Axia generasi kedua. Begitu juga dengan BMW 3 Series 2019.

Nampaknya terdapat protokol yang sesuai, dan jika anda melihat setiap laporan anda boleh mendapatkan beberapa angka, tetapi sukar untuk mendapatkan gambaran keseluruhan tentang tahap keselamatan setiap kereta dalam setiap kategori.

Malaysia masih belum mempunyai penguatkuasaan sebenar mengenai penarikan balik berkaitan keselamatan dan ini dilakukan secara sukarela oleh jenama (walaupun JPJ kini lebih proaktif dengan menyokong penarikan balik ini).

Jika tidak ada bahaya sebenar, maka kita tidak akan pernah pasti. Tetapi jika ada, satu-satunya harapan kami ialah Toyota Jepun akan campur tangan dan memaksa penarikan balik.

Terus-Terang

Dari sudut pandangan kami, kepercayaan kepada badan seperti MIROS adalah sangat penting dalam memastikan keselamatan kenderaan di Malaysia. Situasi semasa menimbulkan persoalan serius tentang integriti dan kebolehpercayaan ujian yang mereka jalankan. Ini bukan sahaja tentang penilaian keselamatan tetapi juga tentang kepercayaan orang ramai terhadap sistem yang sepatutnya melindungi kita. Kami percaya bahawa ketelusan dan akauntabiliti adalah kunci dalam memulihkan kepercayaan ini dan memastikan setiap pengguna di Malaysia boleh menavigasi dengan yakin bahawa keselamatan mereka adalah yang utama.

Previous post

Ferrari 365 GTB4 Daytona - Legasi 55 Tahun

Next post

Kolaborasi Automotif Jepun Untuk Cipta Teknologi Cip Jepun

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *