Berita Auto

Datuk Madani Sahari Dituduh Terima Rasuah RM5 Juta Lagi

Jika terbukti, nampaknya bekas CEO MARii mempunyai kadar rasuah standard sebanyak RM5 juta.

Bekas Ketua Pegawai Eksekutif Institut Automotif, Robotik dan Internet of Things Malaysia (MARii), Datuk Mohamad Madani Sahari, kini menghadapi tuduhan menerima rasuah sebanyak RM5 juta lagi yang berlaku dua tahun lalu. Ini merupakan tuduhan rasuah kedua Madani di bawah Seksyen 16(a)(A) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009, yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali nilai rasuah. Menurut The Vibes, beliau telah mengaku tidak bersalah kepada kedua-dua tuduhan tersebut.

CEO MARii Madani Sahari ditahan oleh SPRM

Tuduhan terbaru ini dibuat selepas Madani didakwa meminta RM5 juta daripada P. Kuhan Arunasalam pada Mei 2021 untuk membantu A2Z Technology Sdn Bhd mendapatkan projek bernilai RM24 juta. Sebelum itu, Madani telah didakwa pada 14 April kerana menerima rasuah sebanyak RM5 juta daripada Khow Chuen Wah dua tahun lalu bagi membantu Syarikat Aspire Knowledge Sdn Bhd memperoleh surat tawaran bagi projek bernilai RM12 juta.

Biochip COVID MARii

MARii adalah agensi di bawah Kementerian Perdagangan dan Perindustrian, dan Madani telah berkhidmat sebagai CEO sejak April 2010 sehingga Azrul Reza Aziz mengambil alih jawatan itu pada 10 April. Pada hujung minggu lalu, MARii menjadi tuan rumah Pameran Automotif Malaysia 2023 dengan penyertaan hampir semua jenama kereta ternama dan beberapa jenama baharu dari China. Walaupun berusaha untuk mengekalkan kredibiliti, tuduhan terhadap Madani menjejaskan reputasi MARii dan meragukan integriti agensi tersebut. Jika terbukti, tuduhan ini menunjukkan bahawa pengurusan MARii gagal menegakkan standard etika dan membiarkan amalan rasuah berlaku di bawah pengawasan mereka.

Di bawah pentadbiran Madani, agensi tersebut mengembangkan skim ‘Kenderaan Tenaga Efisien’ (EEV), yang sehingga kini masih tidak jelas dan terus diberikan kepada kenderaan berenjin petrol 3 silinder kecil seperti Perodua Axia hingga kenderaan penumpang berenjin diesel turbo besar (PPV) seperti Toyota Fortuner. Kami telah lama mengkritik skim insentif EEV yang kurang berkesan berbanding dengan polisi yang diterapkan oleh negara jiran Thailand.

Semoga di bawah kepimpinan baru, MARii dapat memulihkan kepercayaan awam terhadap institut ini. Untuk mencapai ini, MARii harus menjalankan siasatan bebas mengenai dakwaan rasuah yang melibatkan bekas CEO mereka. Siasatan ini mesti telus, menyeluruh, dan melibatkan pakar luar dalam bidang tadbir urus korporat. Selain itu, MARii harus mula lebih telus secara umum mengenai struktur insentif EEV mereka. Jadikan ia lebih jelas kepada awam dan jenama kereta tentang peranan mereka dalam terma yang mudah difahami. Ia juga akan membantu jika mereka mula menentukan apa sebenarnya Dasar Automotif Nasional itu.

Previous post

W202 C-Class Kini Berusia 30 Tahun: Ikonik dan Tidak Pernah Lapuk!

Next post

Mercedes-Benz CLS Kemungkinan Bersara Selamanya Selepas 3 Generasi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *