Berita Auto

Perodua Axia E, Kereta Nilai Terbaik Baharu dengan Harga RM22,000

Manual sahaja. Menawarkan solusi harga terjangkau, Perodua melancarkan Axia E sebagai jawapan kepada inflasi.

Sesetengah orang mungkin berpendapat bahawa kereta bajet yang biasa kita temui di Malaysia kini semakin mahal, berkat inflasi. Namun, Perodua menyediakan solusi hebat bagi kami yang lebih hemat – Perodua Axia E, berharga hanya RM22,000 (tanpa insurans) dan pasti menjadi pilihan utama untuk penduduk Malaysia berpendapatan rendah.

Perodua Axia E, yang dibangunkan berdasarkan model Axia lama yang diperkenalkan pada 2017, telah disahkan dengan penilaian 4 bintang Asean NCAP oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS). Ini bermakna, meskipun harga kereta ini sangat rendah, ia tidak berkompromi dalam hal keselamatan.

Zainal AXIA-2023IMG_9959-2-Large
Dato’ Sri Zainal dengan Perodua Axia 2023

Dato’ Sri Zainal Abidin Ahmad, Presiden dan CEO Perodua, berkata, “Perodua Axia E adalah sebahagian daripada matlamat asal kami untuk menyediakan mobiliti yang berkualiti dan berpatutan untuk semua rakyat Malaysia.” Walaupun Perodua Axia E tampak seperti kereta yang sempurna bagi kebanyakan rakyat Malaysia, tidak ada apa-apa yang datang tanpa kos.

Kekurangan kereta bajet ini adalah ia hanya dilengkapi dengan transmisi manual dan hanya dua beg udara, serta peringatan sabuk keledar untuk pemandu dan jaminan selama 5 tahun. Di samping itu, Perodua Axia E datang dalam tiga pilihan warna, iaitu Putih Gading, Perak Sinar, dan Abu Granit.

Model ini pada asalnya dilancarkan pada 2014 dan mengekalkan enjin 1.0 liter dan interior yang sama seperti model asas generasi itu. Perodua juga telah mendaftarkan 606,756 unit model Axia, termasuk generasi Axia Baru yang dilancarkan pada Februari 2023.

Dato’ Sri Zainal menyebut bahawa Perodua berharap untuk menjual sebanyak 1,500 unit sebulan, termasuk pemilik individu dan penjualan kumpulan. Tetapi, persoalan yang timbul ialah, adakah kekurangan transmisi automatik akan memberi kesan kepada penjualan kereta? Lebih-lebih lagi, kebanyakan pemandu baharu hanya tahu cara memandu kereta automatik, jadi adakah Perodua menghadkan penjualannya sendiri dengan melakukan ini?

Sementara itu, Dato’ Sri Zainal menyatakan, “Walaupun kami tidak menentukan siapa pelanggan kami, kami percaya bahawa model ini akan menjadi pilihan yang dialu-alukan oleh kebanyakan rakyat Malaysia. Perodua Axia E telah diuji dan terbukti sepanjang tahun dan kami percaya bahawa varian ini akan memenuhi peranannya untuk memberi pemilik motosikal peluang untuk memiliki kereta baru.”

Previous post

Honda WR-V 2023: Kenderaan Kompak Berprestasi Tinggi

Next post

Mazda MX-5 Roadster Tambah Kejayaan Dengan Anugerah Terkini

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *