Berita Auto

Mercedes-Benz AKHIRNYA Henti Guna Gearbox Manual Secara Global

Terus terang, Mercedes-Benz dengan kotak gear manual bukanlah gabungan yang terbaik. Pasti, mungkin ada legenda DTM berusia 30 tahun yang dapat menarik kombinasi ini dengan cukup baik, tetapi sebahagian besarnya, bintang tiga titik paling baik dengan transmisi yang tahu bagaimana mengubahnya sendiri. Itulah yang diketahui oleh kebanyakan perancang produk untuk beberapa dekad yang lalu, tetapi baru SEKARANG ia dirasmikan untuk jenama tersebut.

Perkara ini disahkan oleh ketua Penyelidikan & Pembangunan Mercedes-Benz, Marcus Schaeffer dalam tweet oleh seorang wartawan Autocar. Meskipun tidak ada garis waktu yang diberikan, tampaknya strategi untuk Daimler adalah untuk memberhentikan transmisi manual pada kendaraan masa hadapan.

Sekiranya ini adalah syarikat lain, berita seperti ini mungkin menyedihkan. Tetapi bagi Mercedes-Benz, ini sepertinya langkah yang wajar. Kecuali anda seorang pemandu teksi di Eropah yang masih membeli model asas E-Class terkini untuk menjalankan perdagangan anda, tombol gear tidak mempunyai tempat pada mana-mana Mercedes-Benz moden.

Di Malaysia, carian pantas di mana-mana laman penyenaraian kereta terpakai yang popular akan menunjukkan kepada anda bahawa kenderaan Mercedes-Benz manual sangat jarang ada walaupun ia jenama suatu ketika dahulu. Sebilangan besar kereta Benz yang dilengkapi manual yang disenaraikan dalam keadaan berjalan adalah dari era proto-C-Class W201, E-Class era W124, dan E-Class era W123.

Mercedes-Benz juga merancang untuk mengambil elektrik dengan lebih serius pada tahun-tahun mendatang, sekaligus mengurangkan kos dan meningkatkan keuntungan. Ia pasti akan lebih sukar bagi jenama buat beberapa tahun permulaan. Sepuluh tahun kebelakangan ini ditandai dengan pengembangan portfolio mereka yang besar dan sekarang seolah-olah ‘pembuangan lemak’ diperlukan.

Dalam beberapa generasi terakhir, Mercedes-Benz telah melakukan beberapa perubahan ketara pada portfolio, termasuk mengembalikan CLK ke platform E-Class dan menambahkan varian cabriolet pada campuran (era W213) dan memberikannya nama E Coupé / Cabriolet ( Era W212). Mereka juga menggunakan kesempatan untuk membuat C Coupé dan Cabriolet bersama dengan S Coupé dan Cabriolet. Cukup jelas bahawa model terakhir ini tidak akan mendapat pengganti, walaupun SL akan diteruskan.

Previous post

ABT RS4-S Membawa Audi RS4 Avant Facelifted Ke Tahap Teratas

Next post

Ford RS200 Evolution Untuk Dijual

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *