Undang - Undang

Bekas CEO MARii, Madani Sahari didakwa menerima rasuah RM5 juta

Madani Sahari dituduh menerima suapan besar semasa menjawat jawatan CEO MARii

Bekas Ketua Pegawai Eksekutif Institut Automotif Malaysia, Robotik dan Internet of Things (MARii), Madani Sahari, mengaku tidak bersalah atas tuduhan menerima suapan RM5 juta dua tahun lalu. Laporan ini telah disiarkan beberapa laman web berita termasuk FreeMalaysiaToday.

Tuduhan itu berikutan penahanan beliau lebih sebulan lepas oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Pada bulan Mac 2022, SPRM menahan bekas Ketua MARii dan menyiasat beliau di bawah Seksyen 17(a) Akta SPRM 2009. Belum jelas jika penahanan ini mempunyai kaitan dengan tuduhan yang dibawa terhadap Madani Sahari hari ini. Madani telah memegang jawatan MARii sejak tahun 2010 ketika ia dikenali sebagai Institut Automotif Malaysia. Agensinya bertanggungjawab untuk menilai kenderaan mana yang layak menerima status Kenderaan Cekap Tenaga (EEV) dan sebagai pengawal pintu masuk kepada mana-mana jenama yang ingin menjual kereta di Malaysia.

Di mahkamah hari ini, tuduhan yang dikenakan terhadap Madani menuduh bahawa beliau menerima jumlah RM5 juta daripada Khow Chuen Wah untuk membantu Syarikat Aspire Knowledge Sdn Bhd mendapatkan surat tawaran untuk projek bernilai RM12 juta. Kesalahan yang didakwa berlaku pada 8 Julai 2021, di Seksyen 15, Malaysia.

MARii merupakan agensi di bawah Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI). Madani didakwa di bawah Seksyen 16(a)(A) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), yang memperuntukkan hukuman penjara hingga 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali ganda jumlah yang didakwa sekiranya sabit kesalahan.

Hakim Rozilah Salleh menetapkan ikat jamin sebanyak RM300,000 dan tarikh 8 Jun untuk pengurusan kes. Tahniah kepada SPRM, penyiasat, pendakwa, pengadu dan badan kehakiman Malaysia yang telah mengambil tindakan. Meskipun prinsip “innocent until proven guilty” ditekankan, kita telah lama mengkritik MARii dan pendekatan Madani Sahari. Beliau telah mencetuskan kemarahan ketika cuba menjalin kerjasama dengan pakar bedah kosmetik yang tercemar semasa pandemik yang mengakibatkan pembaziran wang rakyat. Semoga keadilan akan ditegakkan dan diharap ini adalah pengajaran dan akan menimbulkan rasa takut di kalangan semua yang memegang jawatan dalam kerajaan Malaysia.

Previous post

SUV Canggih Yang Memukau Ini Sudah Di Buka Untuk Tempahan

Next post

Hyundai Creta Kini Dibuka untuk Tempahan Dengan Enjin Petrol 1.5L

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *