Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Toyota Safety Sense Dalam Trak Pikap Hilux Rogue

Diperjelaskan Untuk Kefahaman Yang Lebih Baik Anda

Toyota Hilux, tanpa diragui adalah trak pikap paling laris di Malaysia. Kedudukannya yang berterusan sebagai peneraju pasaran di segmennya bukan saja disebabkan penampilannya yang maju dan teguh, tetapi yang lebih penting lagi, rekod kebolehpercayaan dan ketahanan yang telah terbukti di seluruh dunia selama lebih dari 52 tahun (sejak pengeluaran pertama pada tahun 1968).

Kini diperkenalkan Toyota Hilux terbaharu ‘Rogue’. Untuk tahun 2020, jurutera Toyota telah mula bukan saja dengan beberapa peningkatan reka bentuk baharu di bahagian dalam dan luaran tetapi turut menambahkan ciri keselamatan yang sudah ada dalam kenderaan penumpang Toyota.

This is the first time that the world-class Toyota Safety Sense is integrated in Toyota pickup trucks in order to bring utmost confidence to both drivers and passengers in all journeys. 

Toyota Safety Sense

Harga untuk Rogue 2.8L ini adalah dari RM92,880 hingga RM146,880 dan anda perlu mengunjungi bilik pameran Toyota untuk melihat dan merasainya dengan lebih dekat ciri trak premium baharu ini dan ciri keselamatan kereta penumpangnya.

Jadi, apa itu ‘Toyota Safety Sense’?

Well, ini adalah sistem yang menyumbang kepada pengurangan risiko perlanggaran yang mengakibatkan kemungkinan kekurangan kemalangan jalan raya dan pengalaman memandu yang lebih selamat. Toyota Safety Sense ™ (TSS) direka untuk membantu melindung pemandu, penumpang dan yang lain dalam kenderaan lain di jalan raya. TSS merupakan tonggak utama dalam sejarah panjang Toyota mewujudkan kemajuan dan inovasi dalam keselamatan yang membantu mencegah kemalangan dan pelindungan manusia.

Toyota Hilux Rogue

Bagaimanakah TSS berfungsi?

Dalam keadaan tertentu, TSS direka agar menyokong kesedaran pemandu, pembuatan keputusan dan operasi kenderaan dengan pelbagai kelajuan. Disatukan dalam sistem bersepadu, ciri TSS membantu menangani tiga bidang utama perlindungan kemalangan: pencegahan atau mengurangkan perlanggaran depan dan memastikan pemandu berada di lorong mereka. Walau bagaimanapun, pemandu bertanggungjawab untuk keselamatan mereka sendiri, dan harus selalu memandu dengan selamat, mematuhi had laju jalan raya dan undang-undang dan fokus ketika di jalan raya semasa memandu.

TSS terdiri daripada empat sistem keselamatan dan bantuan pemandu yang aktif:

• Pre-Collision System (PCS) dengan Pengesanan Kenderaan dan Pejalan Kaki

• Dynamic Radar Cruise Control (DRCC)

• Lane Departure Alert (LDA)

PCS menggunakan kamera yang menghadap ke depan yang terintegrasi dan sistem radar yang dipasang pada gril yang direka untuk membantu mengurangkan atau mengelakkan potensi perlanggaran dengan kenderaan atau pejalan kaki yang lain. Pengesanan Kenderaan apabila PCS menentukan bahawa kemungkinan perlanggaran hadapan dengan kenderaan lain tinggi, ia mendorong pemandu untuk mengambil tindakan mengelak dan brek dengan menggunakan isyarat audio dan visual. Sekiranya pemandu menyedari bahaya dan brek, PCS mungkin menggunakan Yaw Assist untuk memberikan daya brek tambahan. Sekiranya pemandu tidak brek dalam waktu yang ditentukan dan sistem menentukan kemungkinan berlakunya perlanggaran frontal dengan kenderaan lain, sistem ini akan brek secara automatik, mengurangkan kelajuan untuk membantu mengurangkan hentaman atau mengelakkan perlanggaran sepenuhnya bila mungkin.

Toyota Pre-Collision System
Pre-Collision System (PCS)

DRCC adalah sistem “kawalan pelayaran” (cruise control) berteknologi tinggi yang menggunakan radar yang dipasang di gril depan dan kamera menghadap ke depan yang direka untuk mengesan kenderaan di hadapan anda dan secara automatik menyesuaikan kelajuan kenderaan untuk membantu mengekalkan jarak yang telah ditetapkan sebelumnya dengan kenderaan di hadapan. Khusus untuk kegunaan di lebuh raya dan serupa dengan cruise control “kelajuan tetap”, DRCC membolehkan pemandu mengekalkan kelajuan yang ditetapkan tanpa “input throttle” (menekan minyak) berterusan pemandu. DRCC adalah lebih dari itu dengan penambahan sistem pengendalian jarak kendaraan-ke-kendaraan, yang menyesuaikan kelajuan kendaraan untuk membantu menjaga jarak yang telah ditetapkan dari kenderaan di depan. Ini bermakna, jika kenderaan di depan dikesan bergerak perlahan dari jarak tempuh yang anda telah tetapkan, DRCC secara automatik akan memperlahankan kenderaan anda untuk mengekalkan jarak yang ditetapkan tanpa menyahaktifkan cruise control. Sekiranya DRCC menentukan kenderaan perlu diperlahankan lagi, amaran audio dan visual akan berlaku dan brek akan digunakan. Apabila tidak ada lagi kenderaan yang lebih perlahan dari kelajuan yang ditetapkan dihadapan, DRCC akan kembali laju ke kelajuan yang anda tetapkan. Pilih kenderaan TSS yang menampilkan Full-Speed ​​Range Dynamic Radar Cruise Control, yang direka untuk mengekori kelajuan perlahan, memadan kelajuan, berhenti, dan pecut / perlahan kenderaan hadapan.

Toyota Hilux Dynamic Radar Cruise Control (DRCC)
Dynamic Radar Cruise Control (DRCC)

Lane Departure Alert (LDA) direka untuk menggunakan kamera dalam kenderaan untuk mengesan bila kenderaan keluar lorong ketika berjalan di atas jalan yang agak lurus dengan tanda jalur yang jelas. Status operasi sistem ini dipaparkan melalui ilustrasi penandaan jalur berwarna pada Paparan Pelbagai Maklumat / Multi-Information Display (MID) kenderaan. Sekiranya LDA menentukan bahawa kenderaan mula menyimpang secara tidak sengaja dari lorongnya yang kelihatan jelas, sistem memberi amaran kepada pemandu dengan amaran audio dan visual. Apabila amaran ini berlaku, pemandu mesti memeriksa sekeliling jalan dengan teliti sebelum mengarahkan kenderaan kembali ke tengah lorong dengan selamat. Kelajuan operasi minimum LDA ialah 50 km / j.

Lane Departure Alert (LDA) on Toyota Hilux
Lane Departure Alert (LDA)

Walau apa pun, ciri-ciri di atas ini mungkin agak rumit untuk diserap sepenuhnya sekarang, tidak mengapa, yakinlah bahawa Toyota telah melengkapkan “urban workhorse” terbaharu mereka, Rogue dengan ciri keselamatan yang sama dengan yang anda dapati dalam sedan Toyota premium berharga sekitar 30 peratus lebih mahal. Sekarang itulah yang perlu anda fokuskan. Keselamatan Tertinggi!

Previous post

Mitsubishi Motors Menjangka Menjelang 2030 Separuh Dari Kereta Yang Mereka Jual Akan Menjadi EV

Next post

Ford Ranger dan Everest Thailand Dapat Kemas Kini Kecil

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *