Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Tesla Model 3 2024 Bakal Tiba Dengan Harga Menarik RM189k

Tiba Tidak Lama Lagi – Tesla Model 3 2024 Dengan Harga Menarik RM189k

Kita di Gohed Gostan gembira untuk berkongsi berita hebat dalam dunia kereta elektrik (EV) – Tesla Model 3 2024 akan segera tiba di Malaysia dengan harga yang menarik, hanya RM189,000. Ini adalah berita yang pasti akan membuatkan peminat EV di Malaysia teruja.

Model 3 yang baru ini adalah perubahan pertama Tesla kepada rangkaian keretanya sejak pelancaran Model Y, yang menjadi best-seller global pada tahun 2020.

Menurut laporan daripada Reuters, Tesla belum mengumumkan tarikh pelancaran Model 3 baharu di Amerika Syarikat di mana mereka kini menawarkan diskaun melebihi USD 5,000 untuk beberapa kenderaan dalam inventori mereka. Model 3 ini juga dipasang di Fremont, California.

Gambar luaran menunjukkan perubahan kecil yang memberikan sedan ini penampilan yang lebih elegan dengan lampu depan yang baru.

Model 3 yang baru ini juga menawarkan julat pemanduan yang lebih jauh, iaitu 606 km untuk versi standard berdasarkan standard ujian China, iaitu sekitar 9 peratus lebih tinggi daripada model asas yang digantikannya di China.

Tesla telah mengumumkan bahawa mereka telah menerima pesanan di China, di mana penghantaran akan bermula pada suku keempat tahun ini, dan juga di pasaran lain seperti Jerman, Jepun, Malaysia, Australia, dan New Zealand.

Model 3 yang baru ini sepatutnya mendapat sambutan yang baik di luar China di mana terdapat kurang persaingan dalam pasaran EV, kata Yale Zhang, pengarah pengurusan di firma konsultansi Automotive Foresight yang berpusat di Shanghai.

“Tetapi di China, kami telah melihat banyak model baru diperkenalkan sejak pameran automotif (Shanghai) pada bulan April dengan ciri-ciri yang serupa malah lebih baik serta harga yang lebih rendah,” tambahnya.

Projek ‘Highland’

Reuters pertama kali melaporkan pada November tahun lalu bahawa Tesla sedang mengembangkan Model 3 yang telah dirombak sepenuhnya dalam projek yang dikenali sebagai “Highland”. Orang yang terlibat dalam projek tersebut mengatakan ia bertujuan untuk mengurangkan kos pengeluaran dan meningkatkan daya tarikan model tersebut.

Tesla tidak memberikan sebarang butiran tentang bateri Model 3 yang baru ini, tetapi sumber yang mempunyai pengetahuan mengenai ciri-ciri kereta tersebut mengatakan bahawa bateri litium-ferus-fosfat yang sama dari CATL digunakan untuk model asasnya.

Peningkatan julat yang lebih tinggi adalah hasil daripada pengurangan berat dan penambahbaikan profil kereta supaya menghadapi sedikit rintangan angin, tambahnya lagi. Tesla tidak memberikan sebarang komen mengenai bateri ini.

Di China, Model 3 bersaing dengan BYD Seal, Zeekr 001 dari Geely, Nio ET5, dan Xpeng P7i. Xpeng baru-baru ini mengumumkan pinjaman tanpa faedah dan peningkatan percuma untuk kereta mereka.

Tesla-Model-3-4.2

Terus Terang

Tesla Model 3 2024 adalah pilihan menarik untuk peminat EV di Malaysia dengan harga yang cukup bersaing. Ini menunjukkan perkembangan positif dalam industri kereta elektrik di negara kita, dan kami berharap bahawa ini hanya permulaan kepada lebih banyak pilihan EV yang terjangkau di masa hadapan.

Previous post

Alternatif Bagi Peminat Civic Type R FL5 Yang Terhad

Next post

IGEM 2023: Agenda Net Zero dan Hijau yang Mengekalkan Kemakmuran

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *