Hibrid, Elektrik, Hidrogen

IGEM 2023: Agenda Net Zero dan Hijau yang Mengekalkan Kemakmuran

IGEM 2023: Memimpin Perubahan Menuju Dunia Net Zero dan Lebih Hijau

Kami di Gohed Gostan bersemangat untuk berkongsi berita terkini tentang The 14th International Greentech & Eco Products Exhibition & Conference Malaysia (IGEM 2023). Acara ini, yang telah dirasmikan oleh Timbalan Perdana Menteri YAB Dato’ Sri Haji Fadillah Haji Yusof, mewakili Perdana Menteri Malaysia YAB Dato’ Seri Anwar Ibrahim, adalah titik tolak utama dalam usaha menuju dunia yang lebih hijau dan Net Zero.

IGEM 2023, yang dianjurkan oleh Kementerian Sumber Asli, Alam Sekitar, dan Perubahan Iklim (NRECC) dan bersamaan dengan Malaysian Green Technology and Climate Change Corporation (MGTC), telah memberikan peluang perniagaan bernilai RM41 bilion dan menarik lebih daripada 530,000 pengunjung dari 112 negara sejak tahun 2010. Ini adalah pencapaian luar biasa yang membuktikan peranan utama IGEM dalam memacu agenda Net Zero dan transisi tenaga yang adil di rantau ini.

Menurut ucapan Perdana Menteri, “Peralihan ke dunia net-zero memerlukan transformasi lengkap dalam cara kita menghasilkan, mengguna, dan bergerak. Lebih daripada 70 negara telah menetapkan sasaran net-zero.” IGEM 2023 memainkan peranan penting dalam usaha ini dengan memberikan pelbagai peluang untuk memastikan kemampanan sambil memastikan kemajuan ekonomi dan sosial yang kukuh.

Semasa majlis pembukaan, Dato’ Sri Haji Fadillah Haji Yusof turut melancarkan Peta Jalan Ekonomi dan Teknologi Hidrogen yang dinanti-nantikan. Ini akan membuka peluang baru dalam penggunaan tenaga terbaharu dan kesan ekonomi yang akan dibawanya. Selain itu, Leader Energy telah menandatangani kemitraan strategik dengan BASF Stationary Energy Storage GmbH untuk memajukan projek penyimpanan tenaga jangka panjang di Asia Tenggara bernilai RM1.8 bilion.

IGEM 2023 juga menyaksikan penandatanganan Memorandum Persefahaman (MoU) antara PMB Aluminium Sdn. Bhd., Sumitomo Corporation Asia & Oceania Pte. Ltd, dan Nandina Remanufacturing Pte. Ltd. bagi memperluas penggunaan bahan mentah daripada pesawat terpakai seperti kapal terbang dan helikopter, sejajar dengan visi mereka untuk memajukan ekonomi bulat bagi pengeluaran yang mampan.

Selain itu, Tenaga Nasional Berhad memperkenalkan Malaysia Green Attribute Trading System (mGATS) sebagai tempat utama untuk Perdagangan Sijil Tenaga Boleh Diperbaharui Malaysia (mREC), sebagai sebahagian daripada usaha kerajaan untuk menggalakkan sektor Tenaga Boleh Diperbaharui.

Menteri Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim, YB Nik Nazmi Nik Ahmad, menyatakan bahawa peranan IGEM dalam industri teknologi hijau dan produk ekologi tetap relevan dan berperanan penting. Beliau juga menekankan hasrat kerajaan untuk mengurangkan karbon dalam sektor tenaga dan mencapai 70% dalam kapasiti tenaga pada tahun 2050.

Pameran ini dikategorikan mengikut sub-tema seperti Memperkasa Bandar, Elektrifikasi Mobiliti, Mengurangkan Karbon dalam Tenaga, Mempercepatkan Pemeliharaan dan Pemuliharaan Kebiodiversiti dengan kehadiran syarikat-syarikat ternama seperti UOB, Cypark Resources Berhad, Polymateria Limited, Bio Eneco, Lenovo, Canadian Solar, dan Cradle Fund. Pameran ini juga menampilkan pavilion untuk Austria dan Kanada.

Beberapa peserta utama dari Malaysia termasuk Kementerian Kesihatan (MOH), Kementerian Sains, Teknologi, dan Inovasi (MOSTI), dan negeri Sabah. Sorotan utama IGEM tahun ini adalah AtoZero ASEAN Summit yang diselaraskan dengan acara utama. Dengan sokongan daripada Gentari, ia mengumpulkan individu yang memegang peranan penting dalam rantai nilai net-zero, termasuk pembuat keputusan utama untuk menjelajahi pelbagai jalan, dasar, dan peluang perniagaan untuk memacu agenda global net-zero.

IGEM juga akan mengadakan beberapa persidangan mengenai topik seperti perubahan iklim, bandar rendah karbon, sains dan inovasi, ekonomi hidrogen, pengurusan sisa, ekonomi bulat, air, kecekapan tenaga, dan Matlamat Pembangunan Lestari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Selain itu, IGEM juga akan menampilkan sesi rangkaian perniagaan yang sangat diminati yang dianjurkan oleh Malaysian Investment Development Authority (MIDA), Malaysia External Trade Development Corporation (MATRADE), dan MGTC.

Dalam tempoh tiga hari acara ini, banyak Memorandum Persefahaman (MoU) akan ditandatangani antara pihak Malaysia dan antarabangsa, mengukuhkan komitmen mereka dalam perlumbaan menuju net zero.

Untuk maklumat lanjut mengenai IGEM 2023, sila layari www.igem.my.

Terus Terang

IGEM 2023 adalah peluang luar biasa bagi Malaysia untuk menjadi pemimpin dalam usaha menuju dunia Net Zero yang lebih hijau. Dengan sokongan kerajaan dan pelbagai inisiatif yang telah diperkenalkan, kita boleh merasa optimis bahawa masa depan hijau dan berkelanjutan adalah dalam genggaman kita. Marilah kita bersama-sama menyokong usaha-usaha ini untuk mencapai matlamat ini.

Previous post

Tesla Model 3 2024 Bakal Tiba Dengan Harga Menarik RM189k

Next post

smart #1 BRABUS: EV Prestasi Tinggi Membuat Kemunculan di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *