Berita Auto

Adakah EV Benar-Benar Lebih Mesra Alam Sekitar Daripada ICE?

Menganalisis Impak Kereta Elektrik Terhadap Alam Sekitar: Fakta Mengenai Pencemaran Partikel dan Potensi Teknologi Masa Depan

Sejak kebelakangan ini, kenderaan elektrik (EV) telah menjadi topik panas dalam dunia automotif. EV dituntut sebagai pilihan kendaraan paling baik oleh industri automotif dan kerajaan di seluruh dunia. Namun, adakah tuntutan ini benar-benar berdasarkan fakta? Walaupun EV tidak menghasilkan asap ekzos, adakah kereta ini benar-benar bebas dari penghasilan emisi? Rupanya tidak.

Dalam analisis ini, kita akan melihat dengan lebih dekat faktor-faktor yang memberikan impak terhadap persekitaran oleh kereta elektrik.

Begitu seseorang memutuskan untuk membeli kereta elektrik, dia mungkin beranggapan bahawa ia adalah pilihan yang paling mesra alam. Walau bagaimanapun, ini tidak semestinya berlaku kerana kebanyakan negara masih bergantung kepada tenaga fosil untuk menghasilkan elektrik. Contohnya, Jerman baru-baru ini telah mengaktifkan semula stesen-stesen kuasa arang batu mereka untuk menggantikan penurunan bekalan gas paip dari Rusia.

Selain itu, terdapat juga jenis emisi lain yang dikeluarkan oleh EV. David Zipper, dalam artikelnya di The Atlantic, mengingatkan kita bahawa EV, walaupun tidak mengeluarkan emisi ekzos, tetap menghasilkan bahan-bahan toksik ke dalam persekitaran, sama seperti kenderaan berbahan bakar minyak (ICE), tetapi dalam jumlah yang lebih besar.

Sebagai contoh, EV menghasilkan emisi tayar. Emisi ini bukanlah asap yang keluar semasa kereta melakukan burnout. Emisi ini jauh kurang tampak tetapi sangat beracun dan dihasilkan setiap kali tayar bergerak di atas jalan raya pada kelajuan biasa. Partikel-partikel beracun ini boleh terapung dalam udara dan memasuki paru-paru kita dan saluran air kita, yang boleh membahayakan kesihatan manusia dan hidupan liar.

Kajian Universiti Washington pada tahun 2020 telah menghubungkan kemerosotan populasi salmon Northwestern-coho ke bahan kimia yang dikenali sebagai 6PPD, yang ditambahkan ke dalam tayar untuk mengurangkan kadar hausnya. Partikel-partikel ini juga telah dikaitkan dengan masalah pernafasan, kerosakan ginjal dan saraf, serta cacat kelahiran pada manusia.

Seorang boleh berhujah bahawa trend SUV, yang kini mendominasi pasaran daripada sedan, juga merupakan hasil dari peningkatan kadar pencemaran. Walaupun benar bahawa SUV bertenaga petrol boleh lebih berat daripada sedan elektrik yang lebih kecil, tetapi jika kita membandingkan kereta atau SUV elektrik dan berbahan bakar minyak secara adil, kereta elektrik selalu lebih berat.

Namun, ini mungkin tidak akan berlaku selamanya kerana teknologi bateri terus berkembang dengan cepat. EV masa depan mungkin akan memiliki sel-sel kuasa yang lebih efisien yang mengambil ruang yang kurang dan memberikan jisim yang kurang berbanding dengan yang dipasang pada EV hari ini.

Pengilang juga sedang melakukan yang terbaik dengan bahan dan teknologi yang mereka miliki sekarang dan itu termasuk tayar. Jadi, walaupun EV, secara teori, lebih mesra alam daripada kenderaan ICE, mereka bukanlah Zero emisi.

Jadi, apakah kesimpulannya? Adakah EV lebih mesra alam daripada kenderaan ICE?

Menurut artikel dari Car and Driver, EV pada mulanya memikul beban pengeluaran bateri yang intensif tenaga dan bergantung pada logam dari perlombongan. Namun, setelah digunakan, EV kecil melebihi kereta gas kecil dalam emisi seumur hidup selepas kira-kira 27,000 batu. Crossover elektrik dan trak memerlukan lebih banyak perjalanan untuk mengatasi emisi disebabkan oleh bateri yang lebih besar, tetapi bahkan EV terbesar setara dengan kereta gas pada 60,000 batu. Dengan asumsi grid yang 50% diperbaharui, EV semasa akan menjadi lebih mesra alam sepanjang masa.

Tetapi, jangan lupa tentang partikel beracun yang dihasilkan oleh tayar. Ini adalah sesuatu yang perlu ditangani oleh industri dan mungkin akan memerlukan teknologi baru atau peningkatan pada yang sudah ada.

Maka, pada akhirnya, jawapannya mungkin adalah “Ya, tetapi…” EV mungkin lebih mesra alam dalam beberapa aspek, tetapi mereka masih mempunyai impak terhadap persekitaran, dan terdapat banyak ruang untuk peningkatan.

Sekian, maklumat dan gambar terima kasih kepada Carscoops. Artikel asal dipautkan di sini.

Previous post

Kia Sportage: 30 Tahun Berjaya di Pasaran, Tetapi Di Malaysia?

Next post

SUV 2024 Hyundai Santa Fe: Kegemilangan atau Kekecewaan?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *