Berita Auto

Alternatif Bagi Peminat Civic Type R FL5 Yang Terhad

Jika Tidak Dapat Civic Type R FL5 Yang Diidami, Yang ini Amacam?

Baru-baru ini, model Civic Type R FL5 telah dilancarkan di Malaysia dengan hanya 19 unit yang tersedia. Namun, permintaan yang tinggi membuatnya sukar didapati. Adalah fakta yang tidak dapat disangkal bahawa Civic Type R FL5 adalah sebuah kereta yang sangat diimpikan oleh peminat automotif di Malaysia.

Honda-Civic-Type-R-Photo-1-Large

Walau bagaimanapun, dengan harga jualan di Malaysia meningkat dari RM320,000 enam tahun lalu kepada RM399,900 pada masa kini, ia mungkin di luar jangkauan ramai peminat yang berhasrat tinggi. Selain itu, bekalan dari Jepun juga terhad.

Jadi, di sinilah kami ada cadangan yang mungkin boleh dipertimbangkan oleh sesetengah daripada anda yang bermimpi untuk memiliki sesuatu yang ‘hampir’ Type R FL5. Sebuah ‘kereta potong’ tempatan telah mengiklankan satu unit Type R FL5 yang mengalami kemalangan untuk dijual, dan ia berwarna putih.

Honda-Type-R-FL5_junkyard-parts-3.0

Ini bermakna anda boleh membeli Honda Civic 1.5 Turbo terkini dan melakukan penukaran cepat dengan menggunakan bahagian ‘import Jepun’ dari Type R FL5 yang kemalangan tersebut.

Sementara itu, Type R FL5 mempertingkatkan reka bentuk dalaman Civic 2022 tetapi menambah elemen-elemen hiasan merah klasik Type R dan grafik yang unik. Terdapat juga kerusi sukan merah dengan lapisan yang serupa dengan suede.

Honda-Type-R-FL5_junkyard-parts-1.0

Terdapat mod ‘Drive’ baharu yang boleh dipilih dari dalam kabin. Type R ini dilengkapi dengan mod Comfort, Sport, +R, dan Individual yang membolehkan anda menyesuaikan tetapan enjin, stereng, suspensi, dan bunyi enjin.

Perekam data Honda Log yang baharu telah dikemaskini dengan lebih banyak ciri, termasuk pemasa masa pusingan, lingkaran geseran tayar, paparan pergerakan kenderaan 3D, dan fungsi penilaian yang inovatif.

Dari segi luaran, anda mendapat sisi dan bumper bawah yang lebih agresif pada Type R. Di bahagian belakang, penghantar udara dan tiga ekzos kembali tetapi dengan reka bentuk yang dikemaskini. Di hadapan, bonet kini mempunyai ventilasi untuk aliran udara maksimum.

Honda-Type-R-FL5_junkyard-parts-4.0

Lebih halus adalah penghawa di belakang roda hadapan yang menghantar udara di bawah kereta dan keluar ke belakang.

Setelah semua kerja selesai, anda masih memiliki bahagian asal Civic 1.5 Turbo yang boleh dijual dengan harga yang lumayan kepada pembekal insurans.

Jadi, ‘projek’ di atas sepatutnya lebih murah daripada membeli Honda Civic Type R FL5 rekon berusia yang dijual dengan harga antara RM390,000 hingga RM410,000. Ingat, kereta rekon yang digunakan tidak mempunyai jaminan selepas jualan rasmi dan waranti kilang. Oleh itu, ia hampir sama dengan penukaran di kilang alang anda.

Honda-Civic-Type-R-Photo-2-Large

Terus Terang

Ini adalah satu pilihan yang mungkin untuk anda yang memimpikan Civic Type R FL5 tanpa perlu menghabiskan jumlah wang yang besar. Walau bagaimanapun, sentiasa pastikan bahawa kerja penukaran dilakukan dengan teliti dan oleh pakar yang berkelayakan. Kepelbagaian pilihan adalah yang menjadikan dunia automotif ini begitu menarik.

Previous post

Misteri Bayaran Awal RM15K Pembeli Tesla di Malaysia

Next post

Tesla Model 3 2024 Bakal Tiba Dengan Harga Menarik RM189k

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *