Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Pertumbuhan Penjualan EV Global Kumpulan Volkswagen Naik 50% S1 2023

Analisis Pasaran EV Malaysia: Kumpulan Volkswagen Bersiap Sedia untuk Meningkatkan Persaingan dengan Pelancaran Produk Baharu

Kumpulan Volkswagen telah mengumumkan peningkatan penghantaran EV mereka sebanyak 48% tahun ke tahun pada separuh pertama 2023. Zon utama pertumbuhan ini ialah Eropah dan Amerika Syarikat dengan peningkatan penjualan EV masing-masing sebanyak 68% dan 76%. Malangnya, permintaan China untuk EV Kumpulan VW telah sedikit merosot dengan penurunan penjualan sebanyak 1.6% tahun ke tahun. Namun, ini telah ditampung dalam semua pasaran lain (Seluruh Dunia) di mana penjualan BEV Kumpulan VW telah meningkat sebanyak 55.3%.

Namun, persentasi pertumbuhan hanyalah sebahagian daripada kisah sebenar. Walaupun penjualan EV Kumpulan VW telah memang kuat di Eropah dengan 217,100 unit terjual hanya dalam enam bulan pertama 2023, jumlahnya jauh lebih rendah di tempat lain. China merupakan pasaran kedua terbesar kumpulan ini untuk segmen ini walaupun ada penurunan volum – 62,400 daripada EV mereka telah terjual di sana tahun ini sehingga akhir Jun.

Di Amerika Syarikat, Kumpulan VW hanya menjual 29,800 EV di sana setakat ini. Sebagai perbandingan, Tesla dianggarkan telah menjual sepuluh kali ganda banyak EV di Amerika Syarikat pada separuh pertama 2023. Walau bagaimanapun, 2023 telah menjadi baik untuk penjualan EV Kumpulan Volkswagen sejauh ini, tetapi kami tertanya-tanya jika mereka akan berjuang sama kuat di setiap pasaran untuk mendapatkan bahagian penjualan.

Setakat ini, satu-satunya EV Kumpulan Volkswagen yang dijual di sini adalah Porsche Taycan. Model Audi Q8 e-tron dan e-tron GT hanya dilancarkan di sini pada bulan Jun. Volkswagen sendiri adalah sepenuhnya tidak diwakili dalam ruang EV walaupun mereka boleh mendapat manfaat dari pengecualian cukai EV dengan mana-mana jumlah EV yang diimport sepenuhnya. Pada laman web Volkswagen UK, mereka mempunyai model EV berikut yang tersedia:

  • ID.3
  • ID.4 / ID.4 GTX
  • ID.5 / ID.5 GTX
  • ID.Buzz

Kami telah mendengar bahawa ID.Buzz akan datang ke Malaysia tidak lama lagi, tetapi dengan pelancaran Model Y Tesla hari ini, kolam pembeli EV Malaysia potensial akan menyusut dengan cepat. Walau bagaimanapun, ID.Buzz adalah produk yang sangat unik dan ia pasti akan menarik pembeli di sini. Bagi kami, Volkswagen mungkin perlu mula memacu produk EV mereka yang lain sedikit lebih keras dan cepat sebelum pesaing dari China sepenuhnya membanjiri hujung pasar yang lebih rendah.

Analisis dari Fitch Solutions meramalkan pertumbuhan penjualan EV penumpang sebanyak 45.6% pada 2023, mencapai 4,449 unit, yang didorong oleh insentif cukai kerajaan. Pengecualian cukai untuk EV yang dipasang tempatan (CKD) dan sepenuhnya diimport (CBU) berada di tempat, dengan kemungkinan sambungan untuk kenderaan CBU sehingga akhir 2024. Kerajaan berhasrat agar EV dan hibrid menjadikan 15% daripada jumlah industri (TIV) menjelang 2030 dan 38% menjelang 2040, sambil merancang untuk menubuhkan 10,000 stesen pengecasan awam di seluruh negara menjelang 2025. Oleh itu, terus terang, masa depan Volkswagen di Malaysia dalam segi EV nampak cerah, jika mereka dapat memanfaatkan momentum yang mereka telah bina di pasaran global dan memanfaatkan insentif kerajaan.

Maka, dengan strategi yang betul dan pelaksanaan yang tepat, Kumpulan Volkswagen mungkin berada dalam kedudukan yang baik untuk memacu pertumbuhan EV mereka di Malaysia pada tahun-tahun mendatang.

Previous post

Tesla Model Y: SUV Elektrik Hebat Kini Di Malaysia

Next post

Mobiliti Elektrik Cina Memimpin Pasaran Thailand: Suatu Fenomena Baru

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *