Kemalangan / Rosak / Recall

VW Memanggil Balik 100,000 Kenderaan Hibrid Plug-In Kerana Risiko Kebakaran

Inilah sebabnya kami tidak mencadangkan atau mengesyorkan mana-mana kenderaan hibrid plug-in.

Volkswagen Group ialah salah satu daripada segelintir kumpulan automotif yang terkenal kerana keengganan mengeluarkan sebarang jenis penarikan balik sehinggalah terlambat. Pada masa lalu, kami telah melihat pendekatan ‘tunggu dan lihat’ mereka dengan isu DSG dan kemudian berlaku kegagalan enjin TSI mereka.

Kali ini kita melihat bahawa Reuters baru sahaja berkongsi berita pada 31 Mac tentang penarikan balik yang serius daripada Volkswagen.

Volkswagen Group perlu memanggil balik lebih 100,000 kenderaan hibrid plug-in di seluruh dunia kerana risiko kebakaran, kata jurucakap pengeluar kereta Jerman itu.

Kira-kira 42,300 pemilik Volkswagen Passat, Golf, Tiguan dan Arteon di seluruh dunia akan dimaklumkan. Jenama Volkswagen, Audi perlu menarik balik 24,400 kenderaan, manakala Seat dan Skoda turut terjejas.

Terdapat risiko kebakaran dalam kenderaan yang menyambungkan enjin pembakaran konvensional kepada pemacu elektrik dan dicas melalui soket disebabkan oleh bateri voltan tinggi yang tidak cukup penebat, tambah jurucakap itu pada Khamis.

Berita baiknya ialah Volkswagen Malaysia tidak menawarkan hibrid plug-in di bilik pameran mereka dan oleh itu TIADA kereta yang dijual Malaysia terjejas dengan penarikan balik ini. Walau bagaimanapun, VW memiliki Audi dan terdapat kereta Audi hibrid ringan yang dijual di Malaysia yang mungkin terjejas dengan penarikan balik ini.

Pemilik Audi hibrid ringan dinasihatkan supaya menyemak dengan peniaga Audi untuk lebih pasti. Tidak banyak Audi di Malaysia kerana mereka telah mengalami penurunan jualan sejak 3 hingga 4 tahun yang lalu dan hanya segelintir hibrid ringan yang dijual.

Kemudian untuk Skoda, tidak ada sebarang aktiviti langsung selama 8 tahun yang lalu di Malaysia jadi tiada kebimbangan di sana.

Pengimport kereta terpakai AP berkelakuan baik dengan tidak mengimport mana-mana hibrid plug-in setahu kami yang bermaksud hanya Audi dan VW berkuasa petrol dan diesel tulen yang diimport dan dijual.

Akhbar harian Jerman ‘Bild’ memetik pengawal selia KBA sebagai berkata “pengikat penutup reka bentuk enjin yang tidak mencukupi boleh menyebabkan sentuhan dengan bahagian panas dan seterusnya menyebabkan kebakaran”, sambil menambah bahawa 16 kes sedemikian telah dilaporkan di Jerman sahaja.

Penarikan balik ini menjejaskan jenama Volkswagen VW, Audi, Seat dan Skoda, kata Bild.

Sementara itu, jika anda memiliki produk hibrid plug-in VW Group di Amerika Utara, ia mungkin sama ada Audi A7 TFSI e atau Q5 TFSI e. Kedua-dua kereta dikuasakan oleh unit petrol pengecas turbo 2.0 liter hibrid plug-in yang sama, berfungsi bersama bateri 17.9-kWj. Pengilang menganggarkan output sistem gabungan puncak ialah 362 kuasa kuda dan 369 lb-ft tork. Sila pastikan kereta anda diperiksa secepat mungkin.

Previous post

Sudahkah Anda Membaca Waranti Kereta Baharu Atau Recon Anda

Next post

Peugeot 208 Dan 2008 Dapatkan Kawalan Kotak Gear Automatik Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *