Berita Auto

Mobiliti Elektrik Cina Memimpin Pasaran Thailand: Suatu Fenomena Baru

Daripada Kepimpinan Jepun ke Penjajahan Automotif Cina, Pengaruh Kereta Elektrik Cina Mula Terasa di Thailand dan Malaysia

Dalam catatan sejarah automotif, kita melihat bagaimana Thailand memulakan perjalanannya dalam industri ini melalui kerjasama dengan Nissan Motors melalui Siam Motors pada tahun 1962. Kemudian, mereka dengan cekap mengubah diri dari seorang peniaga kereta ke pengeluar automotif ternama dengan pendapatan tahunan meningkat sehingga USD7 bilion. Walaupun demikian, arah tuju kini berubah dengan kecenderungan mereka ke arah automotif China, khususnya dalam segmen kenderaan elektrik (EV).

Menurut Naib Presiden Siam Motors, Sebastien Dupuy, syarikat tersebut sedang dalam rundingan dengan beberapa pengeluar automotif China berkenaan perkongsian potensial, terutama dalam segmen EV premium. Beliau percaya bahawa EV akan menjadi pertumbuhan yang menggalakkan dan mereka mahu merangkul peluang ini.

Kini, kita melihat peralihan pesat yang berlaku di Thailand, di mana pelaburan China berjumlah USD1.44 bilion sejak 2020, termasuk oleh BYD dan Great Wall Motor telah membuka laluan baru dalam pasaran yang sebelum ini dikuasai oleh pengeluar automotif Jepun. Kemerosotan penjualan di China dan pendekatan lambat mereka terhadap EV membuka peluang kepada China untuk mengambil alih pasaran Asia lain ini.

Haval-Thailand_1.0

Oleh itu, tidak hairanlah jika fenomena ini turut berlaku di Malaysia dengan peningkatan suhu yang sama untuk kereta elektrik dari China, terutama dengan desakan untuk memulakan operasi AHTV di Malaysia. DRB-Hicom dan konglomerat kereta China, Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd. (Geely) sedang bekerja keras dalam mendorong landskap automotif elektrik di Malaysia dan inilah sebabnya AHTV akan menjadi hab serantau untuk kenderaan elektrik Geely.

Seiring dengan ini, beberapa jenama seperti Lynk&Co, Zeekr dan smart cars yang semuanya adalah sebahagian daripada portfolio Zhejiang Geely bakal tiba tidak lama lagi.

Secara umumnya, pergerakan ini menunjukkan pengaruh yang semakin meningkat dari automotif China dalam pasaran global, dan khususnya di Asia Tenggara. Adalah penting untuk kita memerhatikan perkembangan ini kerana ia mungkin mempengaruhi masa depan industri automotif kita, terutama dalam segmen EV.

Previous post

Pertumbuhan Penjualan EV Global Kumpulan Volkswagen Naik 50% S1 2023

Next post

smart #1 Beri Pandangan Pertama di Malaysia: Penantian Penggemar EV Tercapai

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *