Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Tesla Model Y: SUV Elektrik Hebat Kini Di Malaysia

Tesla Model Y: Kemunculan SUV Elektrik Mampu Milik Di Malaysia, Gabungan Teknologi, Prestasi, dan Kelestarian

Kereta elektrik semakin mendapat tempat dalam dunia automotif, dan Tesla sebagai salah satu peneraju industri ini, sekali lagi membawa inovasi terkini dengan memperkenalkan Model Y di Malaysia. Model Y, sebuah SUV elektrik yang sangat dinantikan, kini telah tiba ke pasaran kita.

Model Y, yang ditonjolkan sebagai SUV elektrik paling berbaloi, direka dan dibina sebagai kenderaan utiliti sukan elektrik pertama yang dituju untuk pasaran umum oleh Tesla. Ini merupakan langkah penting dalam misi Tesla untuk mempercepatkan peralihan dunia ke arah tenaga lestari, seperti yang digariskan dalam Rancangan Utama Tesla Asal.

Seperti setiap model Tesla lain, Model Y menggabungkan jarak, prestasi, keselamatan, dan teknologi. Menjadi SUV saiz sederhana, Model Y menawarkan ruang kargo 2.1 meter padu, menyediakan tempat duduk yang serbaguna dan penyimpanan untuk hingga 5 penumpang dengan barang-barang mereka. Dengan motor yang sangat responsif, ia memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam hanya 3.7 saat, dengan jangkauan sehingga 533 km (WLTP). Model Y akan mula dihantar kepada pelanggan Malaysia pada awal 2024 dengan harga bermula dari RM199,000.

Tesla-Malaysia-Launch-Pavillion-D-Large

Selaras dengan objektif Malaysia untuk mempromosikan mobiliti karbon rendah dan menyokong industri EV, pelanggan Tesla akan menikmati pengecualian cukai import dan eksais penuh untuk kenderaan elektrik Tesla zero-emission yang baru didaftarkan. Selain itu, pelanggan juga boleh mendapatkan pengecualian cukai jalan 100% dan pelepasan cukai pendapatan individu sehingga RM2,500 atas perbelanjaan berkaitan dengan kemudahan pengisian EV untuk tahun penilaian 2023.

Menurut kenyataan media yang dikeluarkan, Tesla telah mengumumkan hari ini bahawa SUV elektrik yang baharu sepenuhnya, Model Y, sedang membuat debutnya di Malaysia. Orang ramai kini boleh mengalami Model Y untuk kali pertama di Pavilion Kuala Lumpur mulai hari ini hingga 31 Oktober. Semua varian Model Y (Model Y Rear-wheel drive, Long Range, dan Performance) akan dipamerkan di Centre Court, Pavilion, mulai hari Khamis ini untuk pandangan dan tempahan awam.

Tesla-Malaysia-Launch-Pavillion-C-Large

Sebagai sebahagian daripada komitmen Tesla kepada Malaysia, syarikat itu telah memperkenalkan rancangan pembangunan komprehensif untuk pusat pengalaman, perkhidmatan dan sokongan, serta infrastruktur pengisian di negara ini, bertujuan untuk menyampaikan pengalaman kepemilikan Tesla yang lancar.

Tesla merancang, menghasilkan, melancarkan, memiliki dan mengendalikan rangkaian pengisian cepat terbesar di dunia. Stesen Supercharger dalaman pertama dengan jumlah 8 Supercharger di Pavilion KL akan dibuka tidak lama lagi. Rancangan Tesla merangkumi pembukaan beberapa stesen Supercharging di lokasi-lokasi strategik untuk menampung destinasi popular di seluruh negara. Dengan Supercharging Tesla, Model Y, yang beroperasi pada kecekapan puncak 250 kW, boleh diisi sehingga 120 km dalam hanya 5 minit yang semakin mengukuhkan komitmen mereka untuk membolehkan perjalanan rentas negara yang mudah dan cekap untuk kenderaan Tesla di kawasan ini.

Tesla-Malaysia-Launch-Pavillion-B-Large

Tidak lupa juga, Tesla Model Y hadir dengan pelbagai spesifikasi dan pilihan warna yang boleh disesuaikan dengan selera setiap individu. Dengan jaminan untuk bateri dan unit pemacu sehingga 8 tahun atau 192,000 km, ini menambah keyakinan kepada pemilik bahawa mereka akan menerima produk yang berkualiti tinggi dan tahan lama.

Dengan ini, kita berharap Tesla Model Y akan membawa angin baru ke dalam pasaran kereta elektrik di Malaysia dan membantu mendorong peralihan ke arah mobiliti lestari.

Previous post

E-Mutiara Memperluas Armada dengan Scania K410EB6X2

Next post

Pertumbuhan Penjualan EV Global Kumpulan Volkswagen Naik 50% S1 2023

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *