Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Tempahan Tesla Model Y Kini Dibuka Di Malaysia Bermula Harga RM199,000

Apakah yang akan berlaku kepada harga Tesla Model Y terpakai di Malaysia esok dengan pembukaan rasmi Tesla Malaysia dengan harga permulaan hanya RM199,000?

Selepas menunggu lama, akhirnya disahkan bahawa Tesla Malaysia kini dibuka dan dengan insentif penuh dari MITI dan dorongan kerajaan Malaysia untuk memulakan operasi di sini, mereka telah mengejutkan pesaing dengan harga permulaan untuk Tesla Model Y hanya RM199,000.

Hanya beberapa bulan yang lalu, peniaga import Pekema mengiklankan kereta yang sama dengan harga yang berkisar antara RM288k hingga RM328k dan ini tanpa jaminan kilang dan perkhidmatan selepas jualan.

Sekarang, dengan operasi Tesla Malaysia, harga jualan stok AP EV yang tidak terjual akan jatuh secara dramatik dan pagi ini akan menjadi kegilaan di setiap ruang pameran untuk menjual stok Tesla yang tidak terjual secepat mungkin.

Dengan kehebohan besar mengenai pembukaan Tesla Malaysia, kegilaan media sudah bermula mulai hari ini mengenai operasinya, harga jualan dan waranti yang akan membuat Malaysia gembira dan teruja.

Model Y berdasarkan platform sedan Model 3 yang popular. Ia berkongsi kira-kira 75 peratus daripada bahagiannya dengan Tesla Model 3, yang termasuk reka bentuk dalaman dan luaran yang serupa dan sistem kuasa elektrik.

Model Y mengisi segmen yang lebih kecil dan lebih murah berbanding Model X saiz sederhana Tesla. Seperti Model X, Model Y menawarkan kerusi baris ketiga opsional untuk kapasiti tempat duduk tujuh penumpang.

Pada suku pertama 2023, Model Y mengalahkan Toyota Corolla yang terkenal untuk menjadi kereta paling laris di dunia, kenderaan elektrik pertama yang meraih gelaran tersebut.

Model Y menawarkan jarak memandu WLTP yang dituntut antara 455km hingga 533km bergantung kepada varian.

Model Y RWD mempunyai satu penataan motor dan paling cekap, sementara model Jarak Jauh dan Prestasi mendapatkan motor ganda yang lebih kuat untuk semua roda memandu dan bateri yang lebih besar untuk menghasilkan beberapa jarak memandu tambahan.

Perbezaan utama adalah bateri fosfat besi litium (LFP) RWD yang dapat dicas semula hingga 170kW DC (tanpa had cas), sementara Jarak Jauh dan Prestasi dengan bungkusan nikel-mangan-kobalt (NMC) mencapai hingga 250kW DC kelajuan (dengan cadangan had cas 90 peratus).

Jadi, bagaimana dengan penyelenggaraan Tesla? Nah, Model Y menerima pakai skim perkhidmatan berdasarkan keadaan, bermakna kenderaan akan memberitahu pemilik bila pengesanannya mengesan masa untuk pemeriksaan melalui aplikasi mudah alih.

Tesla juga mengesyorkan rangkaian tugas penyelenggaraan rutin tertentu, termasuk:

  • Penapis udara kabin, dianggarkan setiap dua tahun
  • Penapis HEPA, dianggarkan setiap tiga tahun
  • Rotasi tayar, keseimbangan dan penjajaran roda, terbaik setiap 10,000km/jika perbezaan kedalaman alur adalah 1.5mm atau lebih
  • Ujian cecair brek, terbaik setiap dua tahun
  • Beg penyerap air pendingin udara, terbaik ganti setiap empat tahun
  • Membersihkan dan melumasi kaliper brek, terbaik setiap 12 bulan/20,000km

Kereta elektrik Model Y ini akan tersedia di Malaysia dalam tiga varian: Model Y (Roda belakang memandu), Model Y Jarak Jauh, dan Model Y Prestasi. Tarikh penghantaran dijangka akan pada awal 2024.

Sementara itu, Model Y ini berada dalam segmen yang sangat kompetitif dan akan bersaing dengan Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Kia Niro, Volvo XC40 Recharge, Mercedes-Benz EQB, dan bahkan BMW iX1 elektrik.

Tesla Model Y bermula dengan Model Y Semua Roda Memandu peringkat asas. Model ini menghantar kuasanya ke semua empat roda melalui penataan motor ganda, membawa anda dari 0 hingga 100km/j dalam hanya 5.0 saat dan terus ke kelajuan trek puncak 217km/j.

Pilih Model Y Jarak Jauh, dan anda akan mendapatkan penataan semua roda memandu motor ganda dan kemampuan untuk pergi dari 0 hingga 100km/j dalam sekitar 4.8 saat, terus ke kelajuan trek puncak juga 217km/j.

Dengan trim Prestasi Model Y, anda akan menikmati waktu bersemangat dari 0 hingga 100km/j dalam sekitar 3.5 saat, dengan kelajuan trek puncak 250km/j.

Previous post

Clyde Cheng, Presiden Baharu Great Wall Motor ASEAN, Menguatkan Kepimpinan xEV

Next post

Chery Mengubah Lanskap Industri Kereta Malaysia Dengan Harga Kompetitif

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *