Berita Auto

Chery Mengubah Lanskap Industri Kereta Malaysia Dengan Harga Kompetitif

Tak payah heboh dengan harga Tesla di Malaysia, tetapi adakah anda perasan tentang harga Chery? Model Chery Omoda 5 dan Chery Tiggo 8 Pro mengejutkan pasaran kereta Malaysia dengan harga bersaing, selaras dan hampir sama dengan produk kompetitor dari Proton

Terdapat masa ketika kereta buatan China dipandang sebagai tiruan yang inferior. Namun dalam masa 3 hingga 5 tahun terakhir, persepsi tersebut telah berubah secara drastis. Baru-baru ini, Chery telah mengejutkan industri dengan kedua-dua model terbaru mereka, Omoda 5 dan Tiggo Pro 8.

Model-model ini telah diperkenalkan dengan harga yang hampir sama dengan produk yang bersaing dari Proton. Contohnya, X50 dijual pada harga RM113,300 sementara Omoda 5 ditawarkan dengan harga RM118,800. Ini adalah perbezaan harga sekitar 4.85% antara ‘jenama kereta kebangsaan’ dan ‘jenama kereta bukan kebangsaan’.

Perbezaan ini menjadi lebih kecil apabila membandingkan Tiggo 8 Pro dengan X90. Di sini, Tiggo 8 Pro dijual pada harga RM159,800 sementara Proton X90 dijual pada harga RM152,800 – hanya perbezaan harga sebanyak 4.58%.

Memang produk ini sedikit berbeza, tetapi pada akhirnya, kedua-duanya adalah SUV yang direka oleh jurutera China dengan tiga baris tempat duduk. Malah, seseorang boleh disebut berkata bahawa Tiggo 8 Pro menawarkan lebih banyak nilai meskipun harganya lebih mahal kerana ia mempunyai 250hp dan 390Nm tork berbanding dengan 175hp dan 255Nm tork X90.

Kami tidak mahu membesarkan hype Chery terlalu banyak, terutamanya kerana mereka masih mempunyai perjalanan panjang di hadapan mereka di Malaysia. Walau bagaimanapun, kami juga melihat berapa banyak nilai tambah yang Chery boleh tawarkan berbanding dengan jenama bukan kebangsaan lain. Kedua-dua Omoda 5 dan Tiggo 8 Pro adalah istimewa dengan cara mereka sendiri.

Cherry-Tiggo-8-Pro-IMG_7446-Large

Semasa kami meneliti Omoda 5, terdapat beberapa orang yang lalu lalang datang kepada kami dan bertanya kepada kami jika ini adalah ‘Infiniti’. Kami tidak menyalahkan mereka, kerana logo memiliki beberapa ciri yang sama dan Omoda 5 benar-benar kelihatan unik di jalan raya. Apabila mereka mendengar harganya, mereka semakin terkejut.

Cherry-Tiggo-8-Pro-IMG_7786-Large

Kami belum berpeluang untuk memandu Tiggo 8 Pro, tetapi kami telah melihat kereta tersebut dan kesannya akan lebih halus. Reka bentuknya matang dan eksklusif tetapi lebih konvensional daripada Omoda 5. Itu nampak seperti jenis kereta yang akan memperkenalkan dirinya dengan baik berbanding dengan jenama premium. Kami akan melihat bagaimana semuanya berkembang dalam bulan-bulan mendatang untuk Chery.

Buat masa ini, pasti ada banyak kompetitor yang risau kerana Chery telah memberikan industri kejutan yang tidak dijangka.

Previous post

Tempahan Tesla Model Y Kini Dibuka Di Malaysia Bermula Harga RM199,000

Next post

Tesla Pacuan Kanan Ditemui Di Pelabuhan Shanghai - Destinasi Malaysia?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *