Undang - Undang

Panduan Baharu Bar Malaysia: Apabila PDRM Tahan & Geledah Kenderaan Anda

Ketahui Hak Anda: Hak Anda Bila Ditahan dan Kenderaan Digeledah – Nasihat Terkini Dari Bar Malaysia

Di Gohed Gostan, kami tidak hanya berkongsi tentang kenderaan dan industri automotif, tetapi juga mengambil berat tentang isu yang dihadapi para pemandu. Bulan ini, Malaysian Bar melancarkan ‘Buku Merah’ yang dikemaskini, yang menerangkan hak rakyat berhubung dengan polis. Kita ingin berkongsi bahagian yang berkaitan dengan kenderaan; khususnya apa yang perlu dilakukan jika polis menghentikan dan menggeledah kereta anda.

Pertama sekali, amat penting untuk diketahui bahawa polis mempunyai kuasa untuk menghentikan dan menggeledah kenderaan anda di bawah Seksyen 24(1) Akta Polis 1967. Mereka juga boleh menghentikan kenderaan anda dan meminta untuk memeriksa IC dan lesen memandu di bawah Seksyen 58(2) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Walau bagaimanapun, anda mempunyai beberapa hak yang boleh diamalkan sekiranya polis menghentikan dan menggeledah kenderaan anda. Apabila polis ingin menggeledah kereta anda, berikut adalah beberapa langkah yang boleh diambil untuk melindungi diri:

  • Minta kad kuasa pegawai polis tersebut.
  • Catat nama, pangkat, dan nombor ID perkhidmatan mereka.
  • Catat nombor pendaftaran kenderaan mereka.
  • Tanya kepada mereka mengapa mereka ingin menggeledah kereta anda.
  • Anda juga boleh bertanya sama ada anda sedang disiasat atau disyaki melakukan sebarang jenayah.

Jika anda ditanya oleh polis, anda hanya perlu memberitahu mereka tiga perkara: nama anda, nombor IC, dan alamat. Jika mereka bertanya soalan lain, anda tidak perlu menjawab. Anda boleh bertanya sama ada anda ditahan. Jika mereka menyatakan anda tidak ditahan, anda boleh meninggalkan lokasi atau enggan mematuhi arahan selanjutnya, termasuk diarah untuk pergi ke balai polis atau tempat lain oleh pegawai polis.

Jika anda ditahan, anda tidak akan dibenarkan meninggalkan lokasi. Anda mungkin juga digari. Anda kemudian boleh bertanya “Kenapa saya ditahan?” dan jika anda tidak diberitahu sebabnya, ambil perhatian kerana penahanan tersebut adalah salah. Jika anda ditahan, anda berhak untuk membuat panggilan telefon. Nombor yang penting untuk dihubungi adalah keluarga, peguam, atau Pusat Bantuan Guaman.

Adalah penting untuk TIDAK BERTARUNG dengan pegawai polis walaupun anda merasakan anda ditahan tanpa sebab. Pegawai polis juga mempunyai hak, termasuk hak untuk menggunakan kekuatan yang munasabah apabila anda menentang penahanan. Tanya juga ke balai polis mana mereka membawa anda, kerana mereka sepatutnya membawa anda ke balai polis terdekat dan bukan ke mana-mana tempat lain.

Apa yang akan berlaku kepada kereta anda? Jika anda ditahan, kenderaan anda boleh dipindahkan ke balai polis berhampiran atau tempat lain jika anda disyaki melakukan kesalahan.

Sebagai pengguna jalan raya, adalah penting untuk kita semua memahami hak dan tanggungjawab kita. Dengan pengetahuan ini, kita boleh melindungi diri kita sendiri dan memastikan kita tidak dianiayai. Mari kita gunakan maklumat ini dengan bijak dan menjaga satu sama lain di jalan raya.

Previous post

Volvo & Polestar Sertai Rangkaian Supercharger Tesla

Next post

SAIC Maxus Bakal Lancar Jenama Pikap “Interstellar”

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *