Kemalangan / Rosak / Recall

Pemanduan Mabuk Punca Kematian Kemalangan Jalan Raya Tahap Terendah

Menurut polis, memandu dalam keadaan mabuk bukan punca kematian kebanyakan kemalangan jalan raya.

PDRM telah menjalankan kajian yang menunjukkan hanya 69 kes memandu di bawah pengaruh alkohol atau dadah di jalan raya Malaysia dikaitkan dengan kemalangan maut antara 2011 dan Julai 2021, manakala statistik menunjukkan bahawa pemanduan cuai semasa keluar atau masuk ke simpang menyebabkan 6,590 kemalangan maut dalam tempoh yang sama.

Ini bermakna pemanduan dalam keadaan mabuk sebenarnya dikatakan sebagai punca kematian paling rendah antara ribuan kemalangan jalan raya yang membawa maut sepanjang tempoh 10 tahun kajian polis. Laporan statistik yang sama juga menyatakan bahawa yang melibatkan kenderaan tunggal merupakan penyumbang tertinggi kepada kemalangan maut.

Selain itu, polis juga menyatakan bahawa sejumlah 19,570 kematian berpunca daripada kemalangan satu kenderaan sepanjang tempoh kajian. Ini menarik minat kami kerana kami selalu menganggap bahawa pemanduan dalam keadaan mabuk adalah yang menyebabkan sebahagian besar kemalangan jalan raya dan kematian tetapi ianya agak menarik bahawa ia penyebab hanya sedikit kematian berbanding yang lain.

Selain itu, bagi mereka yang tidak tahu, kemalangan satu kenderaan, mengikut definisi, hanya melibatkan satu kereta, lori, motosikal atau jenis kenderaan bermotor yang lain. Walau bagaimanapun, laporan polis tidak memberikan pecahan berdasarkan jenis kenderaan yang terlibat jadi kami hanya boleh menganggap kebanyakan kemalangan kenderaan tunggal ini melibatkan kereta.

Satu lagi penemuan mengejutkan dari laporan polis yang sama menunjukkan bahawa pemanduan cuai semasa keluar atau masuk simpang merekodkan bilangan kes kedua tertinggi dengan 6,590 kes. Yang juga mengejutkan kerana kami ingat ia berlaku jauh lebih jarang berbanding mana-mana jenis kemalangan jalan raya lain yang menyebabkan kematian.

Bagi bentuk kematian jalan raya yang lain, keputusan polis menunjukkan kelakuan jalan raya lain yang mengakibatkan kematian dalam kemalangan jalan raya ialah memintas, yang menyebabkan 6,560 kematian, perlanggaran kerana tidak menyedari halangan seperti kenderaan, objek atau haiwan menyebabkan 6,336 kematian.

Pusingan U menyebabkan 2,570 kematian semasa memandu melawan arus lalu lintas menyebabkan 1731 kematian, akibat melanggar lampu isyarat menyebabkan 1398 kematian dan tertidur semasa memandu menyebabkan 1305 kematian. Menurut polis, dalam tempoh yang sama, sebanyak 1,990 kemalangan maut berpunca daripada kecuaian pejalan kaki.

Terima kasih kepada FMT untuk maklumat dan artikel penuh mereka dipautkan di sini.

Previous post

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV Debut Dengan Penjana Rotary Dan Plug-In

Next post

Suzuki Jimny 5 Pintu Disahkan Untuk Pengeluaran 2023

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *