Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

SAIC Maxus Bakal Lancar Jenama Pikap “Interstellar”

SAIC Maxus Kini Jadi Perbualan Hangat dengan Pikap Interstellar: Adakah Pasaran Pikap Malaysia Bakal Diubahsuai?

Kali ini, ada sesuatu yang menarik sedang berlaku! China sememangnya aktif dalam pengeluaran kereta baharu – dari kenderaan elektrik (EVs) ke SUVs. Tetapi, pasaran pikap di Malaysia masih agak kaku. Namun, SAIC Maxus mungkin ada penyelesaian.

Pengeluar automotif China, SAIC Maxus telah mengumumkan jenama pickup baharu mereka yang diberi nama Interstellar, yang akan dilancarkan secara rasmi pada 3 Julai 2023. Selepas itu, Interstellar akan melancarkan versi pengeluaran massa dari konsep pikap GST mereka pada tahun 2024, diikuti dengan sebuah pickup elektrik penuh yang bertaraf tinggi.

Menariknya, pada tahun 2022, SAIC Maxus berjaya menjual lebih daripada 191,000 kenderaan di China dan 220,000 kenderaan di luar negara, termasuk pikap dan trak ringan. Setelah melancarkan pelbagai model baharu yang merangkumi SUVs, MPVs, RVs, dan pikap, kini jenama ini mahu mengembangkan sayapnya dalam segmen pasaran pikap.

Pada Pameran Auto Shanghai 2023 yang lalu, SAIC Maxus memperkenalkan konsep pikap GST empat tempat duduk mereka yang akan dikuasakan oleh bateri separa pepejal, membolehkannya mencapai jarak perjalanan sehingga 1,000km. Ia juga akan dilengkapi dengan empat motor bebas yang menghasilkan kuasa gabungan sebanyak 1,000hp.

Selain itu, pikap SAIC Maxus ini juga mempamerkan rekaan dalaman yang futuristik dengan skrin panjang dan stereng beralas rata, menjadikannya kelihatan bergaya dari dalam dan luar. Ini mungkin menandakan harga yang tinggi, tetapi kita masih perlu tunggu dan lihat.

Pada awal bulan ini, SAIC Maxus juga mengumumkan jenama pickup baharu yang diberi nama Interstellar di laman web Kementerian Industri dan Teknologi Maklumat China (MIIT) dan berdasarkan imej yang dinyatakan, terdapat tiga model dalam barisan jenama ini, iaitu Interstellar L, Interstellar H, dan Interstellar R.

Menarik lagi, SAIC Maxus baru-baru ini telah memfailkan permohonan paten dengan Pentadbiran Harta Intelek Kebangsaan China untuk sebuah pikaqp baharu. Ada spekulasi yang mengatakan bahawa paten ini mungkin berkaitan dengan Interstellar. Jika jenama ini sampai ke Malaysia, kemungkinan besar Toyota Hilux, Mitsubishi Triton, dan Ford Ranger akan menghadapi persaingan sengit.

Imej paten juga menunjukkan interior yang serupa dengan konsep pikap GST. Panjang keseluruhan pikap Interstellar adalah 5,365mm atau 5,680mm manakala jarak roda adalah sama ada 3,155mm atau 3,470mm dan ketinggian 1,792mm atau 1,809mm dengan lebar sama ada 1,900mm atau 1,960mm.

Jadi, apa pendapat anda mengenai jenama baharu Interstellar ini dari SAIC Maxus? Adakah anda ingin melihatnya di Malaysia? Kami di Gohed Gostan sangat berminat! Gambar dan maklumat ini terima kasih kami kepada CarNewsChina dan artikel penuh mereka boleh diakses melalui pautan ini.

Previous post

Panduan Baharu Bar Malaysia: Apabila PDRM Tahan & Geledah Kenderaan Anda

Next post

GWM Malaysia Buka Dua Pusat Khidmat 4S Terbaru

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *