Bisnes

Geely Catatkan Jualan Sihat Melalui Permintaan EV dan Kenderaan Hibrid

Kejayaan Geely Dalam Segmen EV Menunjukkan Potensi Kemasukan EV Proton Dalam Pasaran Malaysia

Kejayaan syarikat automotif China, Geely dalam mencatatkan jualan yang sihat melalui permintaan tinggi untuk kenderaan elektrik (EV) dan hibrid, memberikan indikasi positif bagi pasaran automotif di Malaysia. Laporan terkini menunjukkan bahawa Geely telah berjaya menjual sebanyak 137,900 kenderaan pada bulan Jun, meningkat sebanyak 9 peratus berbanding tahun sebelumnya. Menariknya, jualan kenderaan elektrik tulen (EV) dan hibrid plug-in (PHEV) mencapai 26,900 unit dan 11,700 unit masing-masing pada bulan lalu. Bahkan, dalam tempoh enam bulan pertama tahun 2023, jualan telah meningkat sebanyak 13 peratus kepada 694,000 unit berbanding tempoh yang sama pada tahun sebelumnya.

Berita ini merupakan berita baik untuk pengeluar kereta nasional pertama kita, Proton, kerana jenama tersebut kini merupakan rakan kongsi dengan Geely di sini dan tiga model terkenalnya, SUV siri X, semuanya pada asasnya adalah SUV Geely yang ditukar jenama. Oleh itu, adalah mungkin kita akan melihat lebih banyak model hibrid dan EV Geely yang dijual di sini di Malaysia sebagai model Proton.

Lebih lagi, dengan Geely melaporkan jualan yang begitu sihat, ini bermakna syarikat tersebut sekarang juga mempunyai pendapatan lebih yang boleh digunakan untuk meningkatkan infrastruktur pengisian EV di Malaysia atau bahkan mengembangkan teknologi pengisian bateri atau penggantian bateri EV sendiri untuk menjadikan EV mereka lebih mudah diakses.

Kejayaan Geely adalah tanda yang sangat baik, terutamanya memandangkan kebanyakan jenama di China kini terlibat dalam perang harga yang sengit yang dimulakan oleh Tesla. Selain itu, dengan jenama China lain seperti BYD, GWM dan Chery membuka kedai di sini di Malaysia, Geely mempunyai rakan kongsi tempatan yang memberi mereka kelebihan.

Selain itu, masih ada enam bulan lagi untuk tahun ini, jadi Geely mungkin berpotensi menggandakan jualannya pada masa itu, terutamanya memandangkan EV dan hibrid semakin popular di seluruh dunia dan dengan Malaysia perlahan-lahan menerima EV dan meningkatkan infrastruktur pengisian juga, Geely boleh melihat keuntungan rekod tahun ini.

Tahniah kepada Geely atas pencapaian luar biasa ini dan kami berharap jenama tersebut akan terus mencapai kejayaan baik di peringkat antarabangsa dan tempatan dan juga membantu mempercepatkan proses membawa Malaysia up-to-date dengan infrastruktur pengisian elektrik.

Apakah pendapat anda tentang semua ini? Bolehkah Geely mencatatkan rekod jualan baru menjelang akhir tahun? Kami tidak begitu yakin, tetapi kemudian lagi, apa pun boleh berlaku jadi kami berharap yang terbaik. Juga, bila kira-kira Malaysia akan dapat meningkatkan infrastruktur pengisian kita cukup untuk menjadikan EV layak sebagai pemandu harian?

Previous post

Pengemaskinian Menarik Pada Model Berjaya Global Royal Enfield 650 Twins

Next post

WR-V Serba Baharu: Honda Malaysia Menetapkan Tren SUV Kecil

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *