Bisnes

Saham Geely Auto Kukuh Untuk Hasil Kewangan Tahun 2022

Geely Auto memberikan prestasi yang berdaya tahan dan memberi tumpuan kepada teknologi dan kelestarian.

Geely Auto telah menyampaikan prestasi kewangan dan operasi yang cemerlang pada tahun 2022 walaupun keadaan pasaran yang mencabar dan gangguan yang berkaitan dengan pandemik.

Prestasi Jenama

Geely Auto berjaya menyerahkan sejumlah 1,432,988 kenderaan, dengan model perdana segmen yang lebih tinggi memacu pertumbuhan jenama. Pada tahun 2022, jualan keseluruhan siri produk utama Geely Auto mencapai 252,787 unit, menyumbang 23% daripada jumlah jualan. Jumlah bulanan tertinggi melebihi 30,000 unit, dan harga jualan purata mencapai 150,000 RMB. Geely terus menolak pengembangan produk mewah pada tahun 2023. Mereka juga telah menyatukan jenama ‘geometri’ mereka ke dalam siri produk elektrik peringkat kemasukan. Untuk 2023, Geely Auto telah menetapkan sasaran sebanyak 1.65 juta kenderaan yang akan dijual.

Prestasi Elektrik

Pada tahun 2022, jualan tenaga baru dan kenderaan elektrik (termasuk Geely Auto, Geometry, Lynk & Co, Zeekr, Livan) mencapai 328,727 unit, peningkatan lebih daripada 300% TKT. Perkadaran penjualan tenaga baharu dan kenderaan elektrik untuk syarikat mencapai setinggi 30% dalam satu bulan.

Pengembangan Luar Negara

Jualan eksport luar negara mencapai 194,242 unit, peningkatan sebanyak 72.4% TKT, melepasi pertumbuhan purata industri sebanyak 56.7%. Bagi jenama Geely Auto, produk Coolray, Azkarra, dan Tugella memegang tempat mereka sebagai pemimpin jualan segmen pasaran di beberapa negara.

Geely-new-Logo-2023-1.0

Perkongsian Teknologi

Melalui perkongsian produk dan perkhidmatan teknologi, Syarikat terus mempercepatkan kepelbagaian pendapatan dan aliran keuntungannya pada tahun 2022. Hasil bersih dari pelesenan teknologi dan perkhidmatan lain mencapai 1.66 bilion RMB, peningkatan sebanyak 29.9% YOY.

Pada bulan Mei 2022, syarikat itu mengumumkan bahawa ia akan mengambil kepentingan dalam Renault Korea Motors dan memperkenalkan teknologi dan produk hibrid baharu ke pasaran Korea. Produk-produk yang dibangunkan oleh Geely Auto dan Renault yang baharu akan menggunakan seni bina modular padat bertaraf dunia Geely dan teknologi hibrid maju Geely.

ESG

Pelepasan karbon kitaran hayat penuh Syarikat menurun sebanyak 8% setiap kenderaan pada tahun 2022. Komitmen syarikat kepada ESG telah menolak penarafan MSCI ESG dari BBB ke A.

Tentang Geely

Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd, yang biasanya dikenali sebagai Geely, adalah sebuah syarikat automotif multinasional Cina yang beribu pejabat di Hangzhou, Zhejiang. Syarikat itu dipegang secara persendirian oleh usahawan jutawan Cina Li Shufu.

Previous post

Hyundai Ioniq 6 Debut Di Amerika Utara Dengan Anggaran Jarak 547km

Next post

Harga Audi Rs 3 Sedan 2023 - Dari RM649,990 + Duti Dan Cukai

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *