Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Neta GT Coupe 462HP Berjarak 580KM Diperkenalkan Di China

Coupe elektrik Neta yang kita semua inginkan kini menjadi kenyataan, hanya, ia di China saja buat masa ini.

Kami pernah melapor tentang Neta E dan memanggilnya coupe elektrik yang kita semua ternanti-nanti. Nah, kereta itu akhirnya telah diperkenalkan secara rasmi di China tetapi ia tidak dipanggil Neta E, sebaliknya dipanggil Neta GT, yang kami rasa adalah nama yang lebih baik dan sangat berharap ia akan dijual secara global tidak lama lagi.

Sebelum kita bercerita lanjut tentang mesin yang cantik ini, mari kita semak semula syarikat yang membina coupe elektrik ini. Neta atau Nezha di China, ialah jenama di bawah pembuat kereta semua elektrik China, Hozon Auto, yang diasaskan pada 2014 dan dikilangkan oleh Syarikat Automobil Tenaga Baharu Zhejiang Hezhong.

Neta Motors telah diasaskan empat tahun kemudian pada 2018 dan jenama itu kini mempunyai tiga kenderaan dalam barisan modelnya termasuk dua SUV yang dipanggil Neta V dan U serta sedan yang dipanggil Neta S dan Pada 2022, Neta berjaya menghantar 152,073 kenderaan dan kini nampaknya jenama itu akan memasuki segmen coupe sukan.

Balik kepada kereta. Neta GT kelihatan hampir seperti coupe sukan petrol tradisional malah mempunyai lubang udara palsu pada hud, yang saya rasa agak pelik untuk kenderaan elektrik (EV) tetapi ia nampak mengganas. Ia juga menampilkan garis bumbung yang condong, salur masuk udara besar-besaran di bampar hadapan serta lampu depan yang panjang, tajam dan anggun.

Seperti kebanyakan kereta baharu yang keluar dari China, Neta GT menampilkan pemegang pintu yang boleh ditarik kerana ini adalah trend pada masa ini tetapi dalam kes coupe elektrik ini, ini adalah reka bentuk yang disengajakan untuk mengurangkan seretan. Secara keseluruhan, kereta itu kelihatan berkadar baik dan pastinya kelihatan super sporty dari setiap sudut.

Neta GT berukuran 4,715mm panjang, 1,979mm lebar dan 1,415mm tinggi serta mempunyai jarak roda 2,770mm. Kereta itu menggunakan tayar 245/45 R19 yang diakui dan kelihatan agak kecil untuk kereta itu tetapi sebaliknya, reka bentuk seluruh kereta itu benar-benar hampir sempurna.

Bahagian dalam Neta GT sama cantik dengan bahagian luar dan menampilkan banyak trim karbon serta skrin infotainmen pusat dan sistem potret 17.6 inci yang besar. Kereta itu juga mempunyai paparan pemandu digital dan stereng bawah rata tiga jejari dengan tuil gear terletak di belakang stereng.

 Neta GT akan tersedia dalam versi RWD dan 4WD dengan yang pertama menghasilkan 231hp dan versi yang terakhir menghasilkan 462hp. Kapasiti bateri masih tidak diketahui tetapi kereta itu akan mempunyai jarak elektrik maksimum 580km. Walaupun kereta itu ditetapkan untuk China sahaja pada masa ini, kami berharap ia akan menjadi global tidak lama lagi kerana kami pasti ramai yang akan menginginkannya.

Maklumat dan gambar terima kasih kepada CarNewsChina dan artikel penuhnya dipautkan di sini.

Previous post

Tesla Merancang Untuk Membina 4 Juta EV Entry-Level Mampu Milik

Next post

GMA T.33 Spider Debut Dengan Kotak Gear Manual Sahaja

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *