Hibrid, Elektrik, Hidrogen

NETA V EV Kini Di Thailand – Kilang Pemasangan Dalam 2 Tahun

NETA V akan memberi saingan hebat kepada kereta ICE tradisional mereka di Thailand.

Pasaran kenderaan elektrik di Thailand berkembang minggu lalu dengan pengenalan NETA V, kenderaan elektrik bateri China yang bertujuan untuk mencapai pasaran besar-besaran dengan tanda harga yang sepadan dengan Toyota Vios.

NETA V berharga 549,000 baht Thailand kira-kira RM67,600 pada kadar pertukaran hari ini. Terus terang itu adalah harga yang menakjubkan untuk kenderaan elektrik moden. Di Malaysia hari ini, kenderaan elektrik paling murah masih Nissan LEAF pada RM145,000.

Melihat kepada spesifikasi NETA V, ia sebenarnya boleh tahan. Kelemahan terbesar NETA V ialah saiznya. Ia hanya 4,070mm panjang dan 1,690mm lebar dengan ruang but 335 liter. Jika anda boleh tahan dengan Perodua Myvi, NETA V tidaklah terlalu sempit.

Kenderaan itu dikuasakan motor elektrik tunggal pada gandar hadapan dengan output 95hp dan tork 150Nm. Ia mendapat kuasa daripada bateri litium-ion 38.5kWh yang agak sederhana yang menjanjikan jarak penarafan NEDC 301-384km. Itu sebenarnya mengagumkan apabila anda mempertimbangkan jarak 199km Mazda MX-30 dan jarak 232km dari MINI Electric. Perlu diingatkan bahawa julat ini mungkin menggunakan sistem pengukuran yang berbeza seperti WLTP.

Mengecas bateri dilakukan melalui palam CCS2 biasa. Dengan pengecasan AC, bateri memerlukan kira-kira 8 jam untuk top-up sepenuhnya. Dengan Pengecas Pantas DC yang sesuai, peningkatan daripada 30% kepada 80% hanya mengambil masa setengah jam.

Soalan yang paling penting mungkin adalah apa itu NETA. Baik, ia agak rumit. Pada asasnya, Beijing Sinohytec – firma R&D besar yang tersenarai dan berkaitan kerajaan bekerjasama dengan cawangan Universiti Tsinghua untuk membentuk Hozon Auto, yang seterusnya menghasilkan kenderaan elektrik dengan jenama NETA.

NETA-V-1.0

NETA sendiri telah bekerjasama dengan PTT Thailand (syarikat minyak dan gas milik kerajaan). Syarikat itu akan menjual kenderaan CBU di Thailang selama 2 tahun sebelum beralih kepada pemasangan tempatan di sana melalui Arun Plus, yang merupakan cabang mobiliti elektrik PTT. Mungkin itu menjelaskan sebahagiannya mengapa harganya sangat menguntungkan di pasaran Thailand. Menarik untuk melihat jika mereka akhirnya akan mula mengeksport kenderaan ini ke Malaysia dari Thailand.

Previous post

Kenapa Perodua Myvi Masih 'KING OF THE ROAD'!

Next post

Cara Kita Duduk Ketika Memandu Adalah Penting

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *