Bisnes

SsangYong Motors Tukar Nama Sekali Lagi

Syarikat kereta Korea tertua, SsangYong nampaknya akan memulakan tahun ini dengan imej baharu.

SsangYong Motors telah menjadi berita agak kerap sejak beberapa tahun kebelakangan ini dan kebanyakan berita itu adalah negatif. Korea, hari ini dilihat sebagai kuasa automotif global terima kasih kepada Hyundai dan jenama gabungannya, tetapi masih perlu berhadapan dengan SsangYong yang merugikan dan bereputasi buruknya. Semuanya mungkin berubah pada tahun 2023 apabila KG Consortium melengkapkan pengambilalihan syarikat automotif tertua di negara itu dan memulakan strategi penjenamaan semula. Strategi penjenamaan semula adalah strategi menyeluruh yang mungkin melibatkan pengguguran nama SsangYong.

Maklumat ini lebih kurang disahkan oleh Pengerusi KG Group Kwak Jea-sun. Pada satu acara untuk media Korea, dia mengakui peminat dan kenangan indah SsangYong, tetapi juga mengatakan bahawa SsangYong membawa ‘imej yang pedih’. Walaupun sejarah Ssangyong akan dikekalkan, syarikat itu dan produknya seterusnya akan membawa penjenamaan ‘KG’. Penjenamaan semula itu semuanya sudah disahkan. Satu-satunya halangan yang tinggal ialah kelulusan pemegang saham pada bulan Mac.

Sejarah SsangYong Motors

Sebelum syarikat itu dikenali sebagai SsangYong, ia pada asalnya adalah dua syarikat berasingan – Ha Dong-hwan Motor Workshop dan Dongbang Motor Co. Kedua-dua syarikat ini bergabung pada tahun 1963 dan menjadi Syarikat Hadonghwan Motor. Ia kemudiannya mempelbagaikan rangkaian produknya dan menukar namanya kepada Dong-A Motor pada tahun 1977. Dong-A Motor terus memperoleh Keohwa, pemasang Jeep. Pada tahun 1986, syarikat itu telah dibeli oleh SsangYong Business Group.

Ssangyong4-1.0

Dong-A Motor secara rasmi menukar namanya kepada SsangYong Motor pada tahun 1988. Syarikat itu kemudiannya memperoleh pembuat kereta UK Panther Westwinds sebelum membentuk perkongsian teknologi dengan Daimler-Benz. Pada tahun 1997, Daewoo Motors membeli controlling stake daripada SsangYong Group sebelum menjualnya 3 tahun kemudian.

Kemudian, pada tahun 2004, gergasi automotif China SAIC membeli pegangan majoriti dalam syarikat itu. Selepas banyak masalah dengan SAIC, syarikat itu sekali lagi dijual, kali ini kepada Mahindra & Mahindra Limited. Pemilikan India juga sukar, jadi pembuat bas elektrik Edison cuba membeli syarikat itu. Hanya pada Jun 2022, KG Group muncul sebagai pemilik baharu SsangYong Motor.

Previous post

Siapa Nombor Satu Jualan 2022? Toyota atau Honda?

Next post

Jualan Global Volvo EV Dua Kali Ganda Pada 2022

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *