Bisnes

Jualan Global Volvo EV Dua Kali Ganda Pada 2022

Volvo Cars merekodkan jualan tertingginya di Malaysia pada tahun 2022, jualan EV di seluruh dunia melebihi dua kali ganda.

Laporan jualan Volvo Cars telah menerbitkan angka jualan global dan tempatan mereka untuk tahun 2022. Menariknya, jualan di Malaysia jauh lebih baik berbanding di peringkat global, walaupun terdapat beberapa pandangan positif daripada jumlah jualan global mereka juga.

Volvo Car Malaysia melaporkan peningkatan sebanyak 43% dalam jualan kereta berbanding 2021, menjadikan ini pertumbuhan jualan tahun ke-7 berturut-turut serta pertumbuhan jualan tertinggi tahun ke tahun syarikat. Disember 2022 juga adalah bulan jualan paling berjaya dengan 395 unit terjual.

Dari segi perkongsian EV, Volvo Car Malaysia hanya mendedahkan bahawa Volvo C40 Recharge Pure Electric mendapat 100 pesanan dalam talian dalam 10 hari pertama ia tersedia di Malaysia.

Charles Frump, Pengarah Urusan Volvo Car Malaysia, berkata: “Pelancaran dua kenderaan elektrik pertama kami yang dipasang secara tempatan telah menjadi pemangkin pertumbuhan jualan kami. Dengan peningkatan bahagian pasaran kenderaan elektrik sepenuhnya kami di seluruh dunia, kami yakin perkara yang sama akan diterapkan di Malaysia. Dalam menamatkan tahun 2022 yang berjaya, kami teruja untuk memacu masa depan serba elektrik sambil kami mengukuhkan komitmen kami untuk menawarkan kebebasan kepada rakyat Malaysia untuk bergerak secara peribadi, mampan dan selamat.”

Jualan Global

Di peringkat global, bahagian jualan kenderaan elektrik Volvo Cars meningkat lebih daripada dua kali ganda tahun ke tahun. Pada 2021, hanya 3.7% daripada kereta yang dijual adalah kenderaan elektrik bateri. Pada 2022, angka itu meningkat kepada 10.9%.

Malangnya, keseluruhan jualan Volvo Cars terjejas oleh gangguan rantaian bekalan yang berterusan dan ketidaktentuan ekonomi. Syarikat itu menjual kira-kira 698,693 unit di seluruh dunia pada tahun 2022, penurunan sebanyak 12% berbanding apa yang boleh mereka pindahkan pada tahun 2021. Jualan menurun di semua rantau, tetapi permintaan di Eropah dan AS menurun paling ketara masing-masing pada 15.7% dan 16.5%.

Permintaan keseluruhan untuk Kenderaan Elektrik Hibrid Plug-in menurun sebanyak 15.2% (kecuali di AS, di mana terdapat pertumbuhan). Volvo XC60 terus menjadi model terlaris syarikat pada tahun 2022 dengan 195,338 XC60 terjual. XC40 ialah penjual terbaik kedua syarikat dengan 169,206 unit terjual. XC90, kini kenderaan tertua dalam portfolio, masih berjaya menjadi model terlaris ke-3 syarikat dengan 97,130 kereta terjual.

Previous post

SsangYong Motors Tukar Nama Sekali Lagi

Next post

Harga Jualan Baru BMW Dan Mini Menginci Naik

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *