Bisnes

Siapa Nombor Satu Jualan 2022? Toyota atau Honda?

Siapa yang menduduki tempat teratas dalam jualan kereta penumpang untuk 2022 di Malaysia?

Perlumbaan untuk siapa yang menjual kenderaan terbanyak dalam segmen ‘kereta bukan nasional’ untuk 2022 menyaksikan Toyota mendahului dengan campuran angka jualan Lexus.

Ini adalah segmen kereta bukan nasional dan di sinilah angka jualan Proton dan Perodua TIDAK disertakan. Kami adalah SATU-SATUNYA negara di dunia yang mempunyai situasi yang sangat unik ini walaupun dapat dilihat dengan jelas bahawa kedua-dua jenama kereta nasional ini bekerjasama rapat dengan rakan kongsi asing dalam semua bidang.

Namun, suatu ketika dahulu, ada seorang pemimpin Malaysia yang memutuskan ini adalah cara terbaik untuk memperkayakan sekumpulan mereka terpilih dan ia amat berkesan.

Sementara itu, kami mempunyai banyak jenama kereta lain yang melabur banyak dalam kilang dan pemindahan teknologi dalam menghasilkan kenderaan berkualiti tinggi dan boleh dipercayai untuk pembeli Malaysia.

Dua ‘pemain’ terbesar dalam segmen ini ialah Honda dan Toyota. Kini, dengan sekatan Covid-19 di belakang kami (sehingga diberitahu kelak) 2022 telah menyaksikan kedua-dua syarikat menikmati jualan yang melonjak dan mengeluarkan kenderaan baharu yang sangat mengagumkan untuk dimiliki oleh rakyat Malaysia.

UMW Toyota mengumumkan peningkatan 40 peratus dalam jualan untuk 2022 memberikan mereka sejumlah 101,035 unit untuk 2022, tetapi ini termasuk jenama premium Lexus mereka dan juga angka komersial dan trak pikap 4×4 mereka.

Menariknya, jika anda hanya mengambil kira jualan kenderaan penumpang Toyota (untuk dibandingkan dengan Honda yang tidak mempunyai van komersial dan trak pikap yang dijual) maka jumlah jualan mereka ialah 73,447 yang masih merupakan jumlah yang sangat mengagumkan kerana jualan Veloz MPV yang sangat popular bermula hanya pada penghujung tahun 2022.

Sementara itu, dengan Honda Malaysia pula, mereka mengumumkan jumlah jualan 2022 mereka sebanyak 80,200 iaitu 6,753 lebih daripada jumlah jualan kenderaan penumpang UMW Toyota untuk 2022.

Bagi Honda, ini juga merupakan angka yang agak konservatif kerana penghantaran SUV HR-V yang popular adalah perlahan sejak ia dilancarkan beberapa bulan lalu disebabkan masalah logistik.

Oleh itu, untuk berlaku adil, kita harus mengambil perbandingan epal ke epal seperti di atas untuk melihat syarikat mana yang berada di atas dan inilah yang telah kami bentangkan di sini.

Lagi menarik, mari kita lihat pengumuman PROTON sebanyak 141,432 unit terjual pada tahun 2022. Daripada angka jualan yang semakin meningkat yang mengagumkan ini, kami ingin mengucapkan tahniah kepada PROTON di atas kenaikan jualan sebanyak 21 peratus ini dari 2021.

Walau bagaimanapun, daripada angka 141,432 yang mengagumkan ini, perlu diingat bahawa SUV Proton X50 bersumberkan Geely adalah yang paling laris pada 40,681 unit dan SUV Proton X70 bersumberkan Geely adalah yang kedua terlaris dengan 18,533 unit.

Keluarkan kedua-dua kenderaan ini daripada jumlah bersih dan anda mendapat sejumlah 82,218 kereta kejuruteraan PROTON (Saga, Persona dan juga MPV Exora) yang dijual pada 2022. Ini masih lebih tinggi daripada jumlah jualan kereta penumpang Honda dan Toyota.

Previous post

GR Corolla Akan Tiba 2023 Dan Mungkin Dengan Harga RM248,888

Next post

SsangYong Motors Tukar Nama Sekali Lagi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *