Bisnes

SsangYong Bergabung Dengan BYD Auto Untuk Membangunkan Bateri EV

Kedua-dua syarikat itu juga menyasarkan untuk membangunkan platform EV khusus dalam jangka masa panjang

SsangYong Motor baru-baru ini mengumumkan menandatangani perjanjian awal dengan pembuat kereta elektrik China BYD Auto untuk membangunkan bersama bateri EV, yang akan digunakan dalam kenderaan SsangYong. Turut menyertai projek pembangunan bateri ialah pengeluar bateri milik penuh BYD, FinDreams Industry.

Butiran mengenai perkongsian ini adalah terhad pada masa ini tetapi laporan mengatakan bahawa bateri pertama yang dibangunkan di bawah projek ini akan dipasang di EV pertama SsangYong yang dipanggil U100. Kereta itu kini dalam pembangunan untuk pengeluaran besar-besaran yang dijadualkan pada 2023.

Going forward, kedua-dua syarikat itu juga menyasarkan untuk mengembangkan perkongsian mereka ke dalam membangunkan platform EV khusus, mungkin untuk mengikuti jejak rakan sejawata mereka di Korea, Hyundai dan Kia.

Sama ada SsangYong dan BYD akan dapat melaksanakan projek ini masih perlu dilihat. Bukan rahsia lagi bahawa yang pertama dibelenggu masalah kewangan, yang telah diburukkan lagi oleh pemilik Indianya, Mahindra & Mahindra enggan melabur semula dan keputusan kerajaan Korea Selatan untuk menolak bailout.

Selepas gagal membayar hutang bernilai 165 bilion won (605 juta Ringgit) kepada Bank Pembangunan Korea yang dikendalikan kerajaan, yang mengakibatkan mereka muflis pada penghujung tahun 2020, SsangYong dijual oleh Mahkamah Kebankrapan Seoul pada Julai 2021 . Menjelang Ogos, terdapat sembilan pihak berusaha untuk membeli pengeluar kereta yang dibebani hutang itu.

Mereka adalah Kumpulan SM, Cardinal One Motors, Edison Motors, K Pop Motors, Park Seok-jeon & Company, EL B&T, INDI EV, Hygen Solution dan World Energy.

Menurut laporan terkini, pengeluar bas dan trak elektrik Edison Motors telah muncul sebagai pelamar pilihan untuk mengambil alih SsangYong dengan bidaan 280 bilion won (991 juta Ringgit). Ini tertakluk kepada kelulusan Mahkamah Kebankrapan Seoul tetapi pegawai berkata perjanjian itu dijangka akan diteruskan.

Previous post

Aston Martin Vantage Edisi 'The Hunter' Di Malaysia

Next post

Jaguar I-Pace Electric Akan Dilancarkan Di Malaysia Tidak Lama Lagi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *