Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Jaguar I-Pace Electric Akan Dilancarkan Di Malaysia Tidak Lama Lagi

I-Pace berkuasa bateri tiba tepat pada masanya kerana rakyat Malaysia menerima EV premium.

Ya, akhirnya Jaguar I-Pace elektrik yang sangat popular di Eropah akan datang ke bilik pameran Malaysia dan pada masa yang tepat sekali kerana kerajaan Malaysia telah mengeluarkan semua duti import dan juga bayaran cukai jalan ke atas kereta elektrik.

Dengan duti import tinggi semasa kami ke atas semua kenderaan, insentif kereta elektrik bebas cukai ini akan mempromosikan jualan kereta elektrik baharu di Malaysia dan ‘jump-start’ langkah ke mobiliti bebas pelepasan (namun, infrastruktur pengecasan masih banyak bergantung kepada arang batu. stesen berkuasa dan ini masih menjadi isu).

Namun, ia adalah satu langkah ke arah yang betul dan pengeluar kereta mula memperkenalkan model berkuasa elektrik mereka kepada rakyat Malaysia dan ia bermula hampir selepas pengumuman bebas cukai itu dibuat.

Itulah sebabnya kami baru mengetahui dan berkongsi berita mengenai ketibaan crossover elektrik Jaguar I-Pace. I-Pace telah pun menyaksikan kejayaan jualan di Eropah.

Pada Januari tahun ini, 2021, Jaguar Land Rover mengumumkan kejayaan jualan I-Pace 2020 dengan 7,807 unit terjual di seluruh dunia iaitu peningkatan 27.8 peratus berbanding tahun sebelumnya.

Kenderaan yang memenangi pelbagai anugerah ini telah memenangi tiga gelaran yang belum pernah berlaku sebelum ini pada anugerah Kereta Terbaik Dunia 2019, iaitu, Kereta Terbaik Dunia, Reka Bentuk Kereta Terbaik Dunia dan Kereta Hijau Dunia.

Dengan bateri Lithium-ion 90kWh terkini menggunakan 432 sel kantung, I-Pace menyampaikan julat 480km (kitaran WLTP). Pemilik akan dapat mencapai pengecasan bateri 0-80 peratus dalam masa 40 minit sahaja menggunakan pengecasan pantas DC (100kW). Pengecasan rumah dengan kotak dinding AC (7kW) akan mencapai keadaan pengecasan yang sama dalam masa lebih sepuluh jam sahaja yang sesuai untuk pengecasan semalaman.

Satu set teknologi pengoptimuman julat pintar termasuk sistem pra-perasaan bateri: apabila dipasang pada Jaguar I-Pace secara automatik akan menaikkan (atau menurunkan) suhu baterinya untuk memaksimumkan julat sebelum memandu pergi.

Dua motor elektrik rekaan Jaguar yang menampilkan drive-shaft yang melalui motor itu sendiri untuk kekompakan diletakkan pada setiap gandar, menghasilkan gabungan prestasi luar biasa 400PS dan 696Nm serta pacuan semua roda, daya tarikan semua permukaan.

Ketumpatan tork yang tinggi dan ciri kecekapan tenaga tinggi motor memberikan prestasi kereta sport, melancarkan I-Pace daripada 0-100km/j dalam masa 4.8 saat sahaja. Prestasi serta-merta dipadankan dengan keselesaan perjalanan yang luar biasa dan dinamik pemanduan yang menarik.

Jadi berapakah harga jualan I-Pace di Malaysia. Nah, harga bilik pameran British ialah 65,245 paun sterling (iaitu kira-kira RM367,000). Jadi jangkakan harga jualan di Malaysia di bawah RM399,000.

Ini bermakna, I-Pace akan bersaing secara langsung dengan BMW iX3 yang dibuka untuk tempahan pada harga RM336,000 dan Mercedes EQA Crossover yang akan tiba tidak lama lagi pada harga yang sama.

Previous post

SsangYong Bergabung Dengan BYD Auto Untuk Membangunkan Bateri EV

Next post

Subaru Dan Mitsubishi Motors Akan Mempersembahkan Kereta Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *