Bisnes

Mahkamah Kebankrapan Membolehkan SsangYong Dijual

Berapakah harga tertinggi yang sanggup dibayar untuk jenama SsangYong Motor ini?

Walaupun jenama Korea Hyundai dan Kia membuat gelombang dengan kenderaan mereka yang sangat kompetitif dan menarik, tidak semuanya baik untuk saudaranya, SsangYong. Sama seperti Daewoo, SsangYong terbenam hutang. Kali ini, pemilik Indianya, Mahindra & Mahindra enggan membuat pelaburan semula. Pemerintah Korea Selatan juga menolak permintaan mereka untuk bantuan. Oleh itu, penyelesaian telah diberikan oleh Seoul Bankruptcy Court: SsangYong akan dijual kepada penawar tertinggi.

SsangYong telah mengambil pinjaman 165 bilion won (605 juta Ringgit) dari Korea Development Bank pra Covid. Setelah mengalami penurunan besar jualan, ia tidak dapat membayar balik ini dan memfailkan kebankrapan pada akhir tahun 2020.

Pada masa ini, Mahindra & Mahindra memiliki 75% kepentingan dalam syarikat itu. Tidak ada prospek baru yang dinamakan. Tawaran untuk syarikat sedang dibuat sekarang dan calon pelamar mempunyai masa sehingga akhir Julai 2021 untuk menyerahkan surat niat mereka. Senarai tawaran akan disemak pada bulan Ogos. Dianggarkan bahawa perjanjian itu tidak akan dimuktamadkan paling awal November atau Disember tahun ini.

Terdapat banyak pemilik berpotensi di luar sana, tetapi mungkin kita dapat mengetepikan sebilangan mereka. GM, sebagai contohnya, sudah mula melakukan eksperimen Koreanya sendiri ketika mengambil alih Daewoo. Projek itu tidak berjaya dalam jangka masa panjang. Mungkin Stellantis yang baharu dibentuk ingin mencuba tangan mereka. Stellantis pula, sudah mempunyai jenama Jeep untuk dengan casis tangga dan teknologi luar jalan SUVnya untuk digunakan pada keseluruhan kumpulan. Mungkin mereka juga boleh diketepikan.

Sejak Hyundai dan Kia jelas bergerak maju menuju kepada portfolio elektrik sepenuhnya, SsangYong mungkin boleh menjadi cara yang murah bagi mereka untuk terus melayani pasaran khusus di mana diesel dan petrol masih diminati. Ada kemungkinan di sana.

Kita tahu bahawa Apple sudah bertahun-tahun mencari rakan kongsi auto untuk memulakan bahagian kereta mereka sendiri. Mereka telah berunding dengan Nissan, Hyundai dan Kia, tetapi nampaknya perbincangan itu berakhir bila tidak ada syarikat kereta mahu melayan idea untuk membuat pengeluaran bespoke mengikut standard tepat Apple. Mereka lebih kurang mahu menampal lencana kepada sesuatu dari mereka untuk Apple. Mungkin dengan memperoleh jenama SsangYong hanya untuk kemudahan mereka dan pengetahuan pembuatan kenderaan akan menjadi sesuatu yang mungkin diteliti oleh Apple. Mereka dapat menukar keseluruhan barisan model yang ada bahkan melepaskan pengedar jenama, dengan memberi tumpuan kepada kehebatan pembuatan mereka untuk membina kereta Apple seperti mana yang mereka inginkan.

Namun, nampak gayanya itu tidak mungkin. Walaupun Apple mengeluarkan telefon pintar, tablet dan komputer mereka yang sangat menguntungkan, mereka biasanya menyerah kepada pembekal pihak ketiga untuk menyelesaikan pengeluarannya. Inilah mungkin sebabnya mengapa salah satu vendor terbesarnya memutuskan untuk bekerjasama dengan Geely untuk menawarkan kontrak perkhidmatan pembuatan EV.

Portfolio SsangYong Hari Ini

SsangYong sendiri mempunyai beberapa produk dalam barisannya. Ada Tivoli, crossover kompak dengan enjin moden, turbocharged, sistem bantuan pemandu canggih dan tampan.

Bagi mereka yang mencari sesuatu yang lebih besar, terdapat Korando. Korando adalah papan nama kereta yang paling lama bertahan di Korea, tetapi ia telah berkembang dari masa ke masa dan kini berada dalam generasi ke-4. Bagi mereka yang mencari SUV penumpang yang lebih besar, Rexton terus menawarkan sesuatu yang kompetitif. Terdapat juga Musso, yang kini berfungsi sebagai trak berkabin dua baris syarikat.

SsangYong juga mempunyai beberapa projek baharu yang dapat menarik minat pemilik baharu. Antaranya ialah kenderaan elektrik bateri pertamanya, Korando e-Motion.

Previous post

Jangan Jadi Mangsa Penipuan Penasihat Jualan Palsu - Perodua

Next post

Bengkel Panel Allianz Kini Menawarkan Waranti 2 Tahun

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *