Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Mazda3 Elektrik Dikhabarkan Dalam Pembangunan

Paten kenderaan elektrik pacuan roda hadapan ditemui baru-baru ini menunjuk ianya adalah untuk EV Mazda3.

Mazda, seperti industri kereta Jepun yang lain, sedang terkejar-kejar dalam bahagian kenderaan elektrik bateri. Pada masa ini, mereka hanya mempunyai satu yang ditawarkan – MX-30 dan ia hanya mampu jarak kurang 200km dengan cas penuh di mana saingan menawarkan jarak dua hingga tiga kali ganda lebih dengan lebih kuasa. Walau bagaimanapun, Mazda adalah syarikat yang selalu mengejutkan pasaran. Mereka mengambil bahagian dalam segmen kereta prestasi dengan enjin rotary , kemudian mencuri jualan di pasaran SUV bersaiz sederhana dengan CX-5 mereka. Kini terdapat khabar bahawa mereka sedang membina sedan 4 pintu elektrik – sesuatu yang pesaingnya belum menawarkan lagi.

Khabar berita ini terbukti apabila paten baharu ditemui oleh The Drive. Paten ini menerangkan sedan kompak dalam saiz Mazda3 yang terletak pada casis skateboard – biasanya digunakan sebagai platform untuk kenderaan elektrik. Imej paten juga menunjukkan motor elektrik yang dipasang pada gandar hadapan.

Sudah tentu Mazda mungkin juga memperkenalkan versi pacuan semua roda kemudian, tetapi buat masa ini imej paten tidak menunjukkan itu. Paten juga menunjukkan pek bateri yang agak nipis, yang boleh menjadikannya calon utama untuk sel bateri solid-state Toyota yang akan datang.

Dan sementara kebanyakan penerbitan merujuk kepada paten ini sebagai Mazda3 elektrik yang berpotensi, kami tidak pasti sama ada itu yang kami lihat. Sudah tentu, dimensi dan susun atur menunjukkannya, tetapi Mazda boleh mencipta kenderaan elektrik dengan mudah untuk dijual bersama Mazda3 yang dilengkapi ICE sedia ada. Generasi Mazda3 semasa hanya diperkenalkan pada tahun 2019 dan ia masih belum mengalami perubahan bentuk. Mazda3 terakhir telah dikeluarkan selama 5 tahun. Bateri solid-state Toyota akan sedia untuk pengeluaran menjelang 2024, yang akan memberikan masa kitaran pengeluaran 5 tahun Mazda3 gen semasa untuk disiapkan.

Mazda3-EV-Patent-Images-1.0

Jualan tidak berapa menggalakkan untuk Mazda3 semasa dan jenama itu mungkin memerlukan perubahan drastik untuk lelaran seterusnya. Ini sejajar dengan sasaran syarikat yang berpangkalan di Hiroshima: 40% daripada jualannya mestilah kenderaan elektrik semata-mata menjelang 2030 dan itu bukan masa yang lama. Menggunakan semua elektrik untuk Mazda3 boleh menjadi talian hayat papan nama dalam pasaran yang semakin bersilang dan fokus SUV.

Previous post

Tesla Menggantung Pengeluaran Kilang Shanghai Mereka

Next post

Subsidi Bahan Api Berdasarkan Anjakan Enjin Tidak Munasabah

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *