Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Butiran Toyota bZ4X Semua-Elektrik Didedahkan

Hampir dua bulan selepas lebih banyak imej Subaru Solterra dikongsi, kami mendapat maklumat mengenai versi Toyota bZ4X.

Toyota bZ4X akan menerajui era baharu kenderaan elektrik bateri syarikat apabila ia mula diperkenalkan pada pertengahan tahun 2022. SUV serba elektrik ini sedang dibangunkan bersama Subaru dan akan menggunakan platform e-TNGA serba baharu. Ini akan menjadi kali pertama Toyota menawarkan kenderaan elektrik dengan seni bina kenderaan elektriknya sendiri. Oleh itu, bZ4X dijangka mempunyai ruang dalaman yang lebih luas menyaingi sedan segmen D.

Bateri bZ4X

Walau bagaimanapun, maklumat baharu yang dikongsi oleh Toyota menunjukkan bahawa bZ4X tidak akan menampilkan teknologi bateri solid-state mereka. Namun, Toyota mengatakan bahawa pek bateri dalam bZ4X mereka akan mempunyai pengekalan kapasiti peneraju industri, dengan sehingga 90% daripada julat asal dijangka walaupun selepas 240,000km atau 10 tahun penggunaan biasa. Untuk kedua-dua model pacuan roda hadapan dan pacuan semua roda, bateri lithium-ion akan mempunyai kapasiti 71.4kWj.

Seperti yang diandaikan, pek bateri akan diletakkan di bawah lantai kenderaan. Toyota telah merekayasa pek untuk menjadi nipis dan rata seperti yang mereka boleh membuatnya. E-axle, integrating motor, transaxle, inverter, dan Electricity Supply Unit adalah yang pertama untuk Toyota.

Untuk memastikan pek bateri selamat, casis direka untuk perlindungan hentaman maksimum dari semua arah. Bahan panas dan high tensile steel telah digunakan dalam bahagian rangka utama, dengan ketegaran dipertingkatkan pelbagai bahagian di sekeliling pek bateri, suspension dan radiator.

Toyota turut berkongsi bahawa bZ4X akan menampilkan banyak penjimatan tenaga memastikan julat maksimum boleh diekstrak untuk digunakan. Ini termasuk penggunaan heat pump type air-conditioner. Ia juga akan serasi dengan Pengecas Pantas DC 150kW sehingga 80% pengecasan pulih dalam masa 30 minit sahaja.

Mereka juga komited untuk memberikan bateri ini jangka hayat yang mampan sebanyak yang mereka boleh. Di samping pengekalan kapasiti bertaraf dunianya, mereka juga akan secara proaktif mempromosikan inisiatif untuk kitar semula bateri dan penggunaan semula bahan.

Salah satu pilihan yang tersedia untuk bZ4X ialah bumbung panel solar. Aksesori ini boleh memulihkan jarak pemanduan bernilai kira-kira 1800km setahun berdasarkan anggaran Toyota. Itu berjumlah kurang daripada 5km sehari tenaga percuma. Tidak hebat, tetapi tidak juga teruk. Ia bergantung kepada betapa mahalnya ciri ini.

Apa Lagi Yang Menarik

Untuk memberikan Toyota bZ4X dinamik yang terbaik, motor hadapan dan belakang dikawal secara bebas semasa membelok. Ia juga akan mewarisi X-MODE yang dibangunkan Subaru dengan ciri Grip-Control baharu.

Inovasi yang dibawa ke bahagian dalam bZ4X ialah kedudukan meter, yang kini dipasang di atas. Kawalan yang dipasang pada stereng kini dipasang pada sisi pad hon, yang menurut Toyota menggalakkan eye guidance dari tangan ke meter.

Tersedia buat kali pertama ialah ‘roda’ stereng dengan pemegang di bahagian sisi dan bawah, tetapi bukan bahagian atas yang dipanggil ‘One-motion grip’.

Sesetengah model akan menggabungkan sistem steer-by-wire yang mempunyai kunci-ke-kunci 150 darjah, membolehkan pemandu mengekalkan tangan mereka pada stereng pada setiap masa, walaupun semasa melakukan pusingan U atau memandu di jalan yang berbelok-belok. Ini juga menghalang getaran yang tidak diperlukan daripada dihantar ke stereng dan bentuk cengkaman One-motion juga menambah baik ruang kaki. Toyota juga menggunakan pemilih dail untuk transmisi, yang merupakan satu lagi yang pertama bagi mereka.

Ciri-ciri lain yang dijangka datang dengan Toyota bZ4X ialah:

  • Pengecaman Suara Dipertingkat
  • Kemas kini perisian melalui udara
  • Kunci digital untuk digunakan dengan telefon pintar

Previous post

Bajet 2022: SST Dilanjutkan, Tiada Duti Dan Cukai Untuk EV

Next post

Rakyat Malaysia Marhaen Tidak Mampu Beli Kereta Elektrik Hari Ini Atau Esok

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *