Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Tesla Menggantung Pengeluaran Kilang Shanghai Mereka

Tesla tidak memberikan sebarang penjelasan rasmi kenapa.

Tesla telah menggantung semua pengeluaran di kilangnya di Shanghai baru-baru ini menurut sumber yang mengetahui perkara itu dan ini mempercepatkan rancangan syarikat sebelum ini untuk menghentikan sebahagian besar kerja di kilang itu pada minggu terakhir tahun ini. Bagaimanapun, syarikat itu tidak memberikan alasan untuk ini.

Tesla membatalkan syif pagi untuk pekerjanya di hab pembuatan yang paling produktif dan memberitahu semua pekerja bahawa mereka boleh memulakan cuti rehat mereka. Pembuat kereta Amerika itu telah pun merancang untuk menggantung pengeluaran kenderaan elektrik (EV) Model Y di kilang itu dari 25 Disember 2022 hingga 1 Jan 2023 juga.

Selain itu, penggantungan ini berikutan gelombang jangkitan yang semakin meningkat selepas China melonggarkan dasar sifar-Covid awal bulan ini. Ini adalah langkah mendadak yang dialu-alukan oleh perniagaan dan orang ramai tetapi akan sangat mengganggu perniagaan dalam jangka pendek seperti yang dapat kita lihat dengan Tesla dan penggantungan pengeluarannya secara tiba-tiba.

Salah satu sumber mendakwa bahawa pekerja dan pembekal Tesla juga telah jatuh sakit sebagai sebahagian daripada gelombang ini dan ini telah terbukti menghalang operasi pada minggu lalu. Ini amat buruk bagi syarikat yang berurusan dengan inventori tinggi kerana pasaran kedua terbesarnya bersedia untuk kemelesetan.

Tambahan pula, kilang Tesla di Shanghai telah menumpukan pada pembuatan model untuk eksport minggu lalu dan sumber juga mendakwa bahawa kilang yang menggantung pengeluaran Model Y adalah sebahagian daripada pengurangan pengeluaran yang dirancang sekitar 30 peratus untuk Model Y yang merupakan paling laris di kilang Shanghai.

Kilang pembuatan Shanghai ialah hab pembuatan paling penting untuk Tesla dan syarikat EV Elon Musk malah menjalankan operasi seperti biasa pada minggu terakhir Disember tahun lepas. Jadi ini menimbulkan persoalan, mengapa menggantung operasi tahun ini?

Setakat yang kami tahu, penutupan kilang (atau dalam kes ini penggantungan) untuk cuti akhir tahun pastinya bukan amalan biasa untuk Tesla, jadi mengapa ia tiba-tiba berlaku, tanpa amaran atau sebarang alasan rasmi, tahun ini? Sekali lagi, syarikat itu telah melakukan pelbagai perkara yang pelik tahun ini.

Mungkin perkara paling luar biasa yang telah dilakukan Tesla tahun ini, pada pendapat kami, ialah menawarkan diskaun untuk model tertentu di China yang merupakan sesuatu yang CEO, Elon Musk sendiri telah menyatakan bahawa syarikat itu tidak akan lakukan. Perkara benar-benar tidak kelihatan baik untuk pengeluar EV Amerika seperti yang telah kami nyatakan berkali-kali sebelum ini.

Tesla

Maklumat dan atau gambar terima kasih kepada CNBC dan artikel penuh mereka dipautkan di sini.

Previous post

Ora Good Cat Diarak Di Bukit Bintang Pada Malam Krismas

Next post

Mazda3 Elektrik Dikhabarkan Dalam Pembangunan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *