Keselamatan

Volvo Cars Sahkan EX90 Akan Datang Standard Dengan LiDAR

Mari kita kongsikan beberapa teknologi baharu yang hebat yang datang dengan EX90.

Sistem Bantuan Keselamatan Pemandu Advanced/Advanced Driver Safety Assist systems (ADAS) telah maju jauh ke hadapan sejak ia diperkenalkan. Kereta hari ini boleh mengesan dan mengurangkan kemalangan dengan cukup handal berkat gabungan radar dan penderia kamera.

Sesetengah syarikat telah memilih untuk menggunakan sepenuhnya teknologi kamera, yang boleh menjadi sangat mengagumkan dengan perisian yang betul. Yang lain telah menggunakan teknologi radar, yang boleh memberikan maklumat yang lebih tepat dalam situasi penglihatan yang rendah.

Walau apa pun, gabungan kedua-dua sensor mempunyai kelemahannya. Di sinilah Volvo Cars melangkah masuk untuk membawa revolusi seterusnya dalam keselamatan kereta.

Seperti ‘tali pinggang keselamatan’ yang dicipta dan ‘dihadiahkan’ oleh Volvo kepada dunia automotif, semua Volvo baharu akan mempunyai dan perisai keselamatan yang tidak kelihatan yang akan menjaga anda.

Jadi, pada bulan November tahun ini, Volvo Cars akan memperkenalkan pengganti kepada XC90 yang dipanggil EX90. Model ini dijangka akan membawakan beberapa perubahan yang sangat menarik, termasuk menukar lampu depan dan pacuan kuasa elektrik sepenuhnya seperti yang dipratonton pada Embla.

Walau bagaimanapun, dengan cara Volvo Cars sebenar, peningkatan terbesar adalah dari segi keselamatan. Ini kerana EX90 akan dilengkapi dengan teknologi LiDAR dalam ADASnya.

LiDAR pada asasnya ialah sistem radar berkebolehan cahaya ketepatan yang mengukur jarak dengan laser berdenyut. LiDAR telah diperkatakan dan dilaksanakan dalam pelbagai eksperimen pemacu autonomi tetapi dalam kenderaan pengeluaran ia sangat jarang berlaku, jika tidak mustahil untuk ditemui.

volvo-ex90-teased-front-scaled-1.0
Occupant Sensing

Versi terbaharu LiDAR ini berasaskan kepada pemancaran laser gentian pada 1550 nm, direka secara dalaman dari peringkat cip, yang terima kasih kepada peraturan keselamatan mata laser mampu menggunakan lebih banyak kuasa daripada penderia lidar panjang gelombang lebih pendek yang lebih tipikal dalam industri, sekali gus meningkatkan julat.

Ringkasnya, LiDAR Volvo akan merasakan jalan di hadapan anda pada waktu siang atau kegelapan sepenuhnya pada kelajuan lebuh raya.

Ini bermakna sesuatu yang kecil dan tidak mencerminkan seperti tayar hitam di jalan hitam pada 120 meter di hadapan, atau pejalan kaki pada 250 meter [820 kaki].

Jim Rowan Announces a New Era for Safety for Volvo Cars

Sistem keselamatan revolusioner ini akan memberi amaran kepada anda, mula-mula menyenggol dengan perlahan, kemudian lebih mendesak jika perlu. Dan jika perkara yang tidak difikirkan berlaku, dan anda tertidur atau sakit semasa memandu, EX90 direka untuk berhenti dengan selamat dan meminta bantuan.

Hanya pada tahun 2021 dan pada tahun 2022 LiDAR mula dipaparkan pada kereta pengeluaran terpilih. Inti dari LiDAR ialah ia boleh menyampaikan peta 3 dimensi yang lebih tepat dan lebih kerap dikemas kini bagi persekitaran kereta menggunakan cahaya. Volvo merancang untuk menjadikan teknologi LiDAR sebagai ciri standard pada EX90 yang akan datang.

Sensor LiDAR dalam Volvo EX90 yang akan datang tidak akan berdiri sendiri. Ia disokong oleh satu set kamera, penderia ultrasonik dan radar, semuanya memasukkan data ke dalam perisian yang canggih.

Ketua Pegawai Eksekutif Volvo Cars Jim Rowan berkata bahawa penderia LiDAR syarikat itu cukup tepat untuk membaca tayar hitam di jalan hitam pada tengah malam 120m di hadapan kenderaan itu.

Ini memberi EX90 lebih masa untuk bertindak dan mengelakkan perlanggaran. Teknologi LiDAR dianggarkan dapat mengurangkan risiko kemalangan yang membawa kepada kecederaan serius dan kematian sehingga 20 peratus. Ia juga dijangka mengurangkan risiko semua perlanggaran sebanyak 9 peratus.

Sistem keselamatan yang canggih ini dikuasakan platform dan perisian pengkomputeran teras Volvo, yang bekerjasama untuk mencipta pandangan real-time 360 darjah dunia.

Bukan itu sahaja, malah stereng kapasitif kereta juga memainkan peranan, kata Volvo, dengan mengesan jika pemandu melepaskan roda dan dengan memantau kestabilan stereng.

EX90 juga akan dilengkapi dengan sistem penderiaan radar dalaman untuk mengingatkan pemandu apabila terdapat penghuni lain yang tertinggal di dalam kenderaan.

Semuanya adalah menakjubkan dan terasa seperti satu langkah besar ke hadapan dalam memajukan Volvo Cars untuk mencapai matlamat keselamatan yang menyeluruh.

Previous post

Volkswagen T-Roc R Funky - Adakah Ia Akan Masuk Malaysia?

Next post

Sudah Boleh Tukar Nama! Toyota Innova Jadi Toyota Zenix

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *