Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Perkongsian Mampan SCANIA, ADAS dan Euro V Pertama

Scania memperkenalkan perkongsian mampan New Truck Generation (NTG) pertama dengan Advanced Driver Assistance System (ADAS) dan trak Euro V pertama di Malaysia bersama-sama dengan penyelesaian pengangkutan mampan yang lain.

Scania juga menjadi wadah kepada lebih ramai rakan kongsi mampan yang menyertai perjalanan untuk mencapai Sasaran Berasaskan Sains Scania. Senarai ini ditambah dengan kesediaan menggunakan koc-koc yang disediakan oleh B100 FAME; dan pertandingan ujian & pandu yang dinamakan ‘A Good Driver’ Edisi MCVE yang terbuka kepada orang ramai. Turut menyaksikan majlis di kawasan pameran Scania di MCVE itu adalah Tetamu kehormat, Yang Berhormat, Dato’ Henry Sum Agong, Timbalan Menteri Pengangkutan.

Di Ekspo Kenderaan Komersial Malaysia (MCVE) di Pusat Konvensyen Pameran Antarabangsa Mines itu, perkongsian mampan ini mencerminkan kejayaan Scania memacu peralihan ke arah sistem pengangkutan mampan yang menyumbang kepada peningkatan keuntungan pelanggan Scania sambil menjaga alam sekitar.

Chemtrax Sdn Bhd ialah pelanggan NTG Spesifikasi ADR pertama yang melanggan ADAS – Lane Departure Warning (LDW) dan Advanced Emergency Braking (AEB), adalah dua daripada banyak teknologi pengangkutan yang selamat dan pintar, selain turut disertai pemenang anugerah beg udara tirai sisi rollover, untuk 10 unit terkini sudah diserahkan.

LDW ialah bantuan praktikal yang memberi amaran kepada pemandu sekiranya kenderaan hendak melintasi penanda lorong, tanpa mengaktifkan penunjuk. Sistem secara automatik mengesan penanda lorong dan menasihati pemandu apabila kombinasi kenderaan terlalu dekat dengan tanda lorong atau bahu jalan /parit di hadapan. AEB ialah sistem yang menggunakan kamera dan radar untuk mendaftarkan apa yang berlaku di hadapan kenderaan. Tujuan sistem ini adalah, sejauh mungkin, untuk mengelakkan perlanggaran dengan kenderaan di hadapan melalui brek automatik.

Pelaksanaan ADAS dalam kenderaan komersial berat bersama-sama penyelenggaraan yang betul dan dibenarkan mengurangkan kemalangan jalan raya dan kemalangan jiwa, mengurangkan pembaikan infrastruktur jalan yang disebabkan oleh kemalangan dan mengurangkan kesesakan lalu lintas akibat kemalangan. Ciri-ciri lain New Truck Generation termasuk reka bentuk casis baharu, pilihan storan tambahan, dan ciri keselamatan yang dipertingkatkan seperti beg udara tirai sisi rollover, merupakan yang pertama di Malaysia.

Xin Hwa Holdings Berhad menjadi pelanggan pertama yang menerima Scania NTG dengan enjin Euro V. Dipamerkan di sini, ciri utama di antara banyak teknologi enjin Scania dalam Scania NTG Euro V ialah sistem Pengurangan Pemangkin Berpilih (Selective Catalytic Reduction) yang mengurangkan pelepasan tempatan yang menyumbang kepada asap dan jerebu. Selaras dengan piawaian pelepasan EU, pelepasan tempatan diukur dalam Nitrogen Oksida (NOx), gas toksik dan bahan zarahan (PM). Suntikan Tekanan Tinggi Tambahan (XPI) meningkatkan prestasi dan penjimatan bahan api.

Scania juga mempamerkan koc FAME Billion Stars Express Sdn Bhd yang boleh berjalan pada B20 hingga B100. Ia mesra alam – mengurangkan pelepasan global dengan mengurangkan CO2 untuk mengehadkan kesan perubahan iklim. FAME ialah singkatan kepada Fatty Acid Methyl Esters iaitu istilah teknikal bagi biodiesel yang dihasilkan di Malaysia. Koc-koc Scania ini didatangi dengan teknologi keselamatan, keselesaan dan kebolehpercayaan yang hebat yang menjadi perbualan oleh setiap penumpang.

Pertandingan ‘A Good Driver’ edisi MCVE juga menjadi acara kemuncak pada ekspo tahun ini. Ia adalah peluang untuk orang ramai merasai pengalaman memandu trak atau bas Scania sambil memenangi beberapa hadiah. Pemenang dianugerahkan hadiah setiap dua jam setiap hari (sehingga empat kali) dengan majlis penyampaian hadiah diadakan di kawasan pameran utama Scania.

Sebagai pengeluar utama kenderaan komersial berat yang pertama, sasaran iklim Scania yang meluas secara rasminya telah diluluskan oleh inisiatif Sasaran Berasaskan Sains (SBTi). Scania komited untuk mencapai matlamat yang ditetapkan untuk mengehadkan pemanasan global kepada 1.5°C di atas paras pra-industri. Scania akan mengurangkan pelepasan CO2 daripada operasinya sendiri sebanyak 50 peratus menjelang 2025 dan mengurangkan pelepasan daripada produknya sebanyak 20 peratus dalam tempoh yang sama. Semua tawaran Scania Total Solution memainkan peranan mereka dalam mencapai sasaran SBTi secara kolektif.

“Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih kepada semua pelanggan Scania dalam perkongsian mampan kami, terutamanya mereka yang berada di sini hari ini, bersama-sama Scania dalam menunjukkan bahawa keuntungan dan kemampanan boleh berjalan seiring. Itulah sebabnya, Scania terus menjadi peneraju dalam memacu anjakan ke arah sistem pengangkutan yang mampan bersama-sama dengan rakan kongsi kami. Kami berharap lebih ramai akan menyertai kami dalam perjalanan ini ke arah mencapai sasaran SBTi kami,” kata Heba El Tarifi, Pengarah Urusan, Scania Asia Tenggara.

Previous post

Adakah Isuzu D-Max 1.9L Diesel Sudah Cukup Berbanding Yang 3.0L?

Next post

Didi Resources Buka Pusat 3S Vespa Skudai

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *