Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Mild-Hybrid Volvo XC90 Baharu Dengan Rupa Lebih Tajam

Volvo XC90 ini ialah SUV yang menjadikan perniagaan Volvo menguntungkan tahun demi tahun sejak pelancarannya tujuh tahun yang lalu.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Volvo telah memperkenalkan satu siri penaiktarafan untuk XC90 tujuh tempat duduk, menjadikannya SUV mewah utama yang lebih menarik dengan butiran gaya baru, peralatan tambahan, naik taraf versi plug-in petrol-elektrik dan debut powertrain hibrid ringan baharu .

XC90 2 XC90 3 XC90 4

Powertrain diesel 48-volt mid-hybrid 

Dijual sekarang, XC90 model tahun 2020  adalah yang pertama menawarkan rangkaian enjin hibrid ringan baharu Volvo, dalam kes ini diesel yang ditetapkan ‘B5’. Ini menggabungkan enjin diesel 2.0 liter 235hp Volvo dengan bateri 48 volt, sistem pemulihan tenaga kinetik KERS dan penjana starter bersepadu. Sistem ini meningkatkan ekonomi bahan api – sehingga 15 peratus dalam dunia sebenar – dan mengeluarkan pelepasan NOx yang lebih rendah daripada D5 XC90 yang digantikan.

Tenaga yang diresap oleh sistem KERS apabila brek kereta atau decelerate disimpan sebagai elektrik dalam bateri. Ini digunakan untuk menambah prestasi enjin apabila memecut dan menguasai fungsi tambahan seperti lampu dan sistem audio. Teknologi ini akan digunakan pada enjin petrol barisan XC90 pada tahun yang akan datang.

B5 juga mendapat transmisi automatik yang dikemas kini, yang membawa kecekapan bahan api yang lebih baik dan kualiti gearshift yang lebih baik. Pecutan dari keadaan terhenti juga lebih tajam, berkat kemampuan tork yang lebih besar dalam gear yang lebih rendah. B5 juga  menggunakan sistem brek-by-wire buat pertama kalinya.

XC90 5 XC90 6 XC90 7

Versi battery plug-in hibrid yang di naik taraf

Enjin hibrid powertrain plug-in petrol-elektrik XC90 telah disemak semula, dengan peningkatan kapasiti bateri voltan tinggi dari 10.4 hingga 11.8 kilowatt-jam. Ini meningkatkan jarak memandu kereta elektrik dari 21.7 hingga maksimum 28.6 batu – lebih daripada cukup bagi perjalanan pulang bandar.

Gaya yang di naik taraf

Perubahan gaya menumpukan pada perincian, dengan gril baru dan reka bentuk bumper depan yang lebih rendah. Pengambilan udara juga mempunyai rupa baru dan reka bentuk roda aloi baru telah diperkenalkan. Semua versi XC90 juga kini dilengkapi dengan rel bumbung bersepadu dan tailpipe ekzos integrasi dual sebagai standard.

Varian R-Design telah diberi penampilan yang lebih bersemangat dengan kemasan berkilat hitam baru untuk trim luar, termasuk kotak cermin pintu, bingkai tingkap dan rel bumbung. Terdapat juga pilihan cat eksterior baru, dengan pengenalan Thunder Grey, Pebble Grey dan Birch Light.

Di dalamnya, versi R-Design kini boleh ditentukan dengan warna upholsteri baharu Slate, yang ditawarkan sebagai tambahan kepada pilihan Charcoal yang lebih tegak, gelap.

XC90 8 XC90 9 XC90 10

Senarai perkakas mewah

Keseluruhannya, XC90 kini dilengkapi dengan dua port USB dalam kabin sebagai standard. Model gred Momentum menambah pelarasan berkuasa untuk kerusi penumpang depan dan versi T8 Twin Engine kini dibekalkan dengan beg yang direka khas untuk menyimpan kabel pengisian semula.

Ciri-ciri utama termasuk skrin sentuh multimedia Sensus sembilan inci dengan kawalan suara, sistem navigasi dan akses ke platform perkhidmatan Volvo On Call. City Safety melengkapkan kereta dengan sistem yang luas untuk memberi amaran dan membantu mengelakkan banyak risiko kemalangan biasa, dan untuk memberikan perlindungan yang optimum jika perlanggaran berlaku. Lain-lain peralatan yang dipasang sebagai standard termasuk tailgate yang berkuasa, lampu LED, kamera belakang, keyless entry dan start.

Julat XC90 baru boleh didapati dalam versi Momentum, R-Design dan Inscription – masing-masing juga boleh didapati dalam bentuk ‘Pro’ yang lebih tinggi. Terdapat empat powertrains: diesel ringan h5 235hp yang baharu; Petrol 250hp T5 dan 310hp T6; dan 390hp T8 Twin Engine plug-in hibrid. Setiap XC90 dilengkapi dengan transmisi automatik lapan kelajuan dan pemanduan semua roda.

XC90 11

 

Previous post

Daimler Menukar Enjin Pembakaran Kepada Enjin Elektrik Sepenuhnya

Next post

Cullinan Di Podium Lounge Singapura

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *